När det gäller krukväxter är mina favoriter Epiphyllum och Clivia men de är så skrymmande så jag behövde hitta någon krukväxt som inte tar så stor plats och nu har mitt hjärta fastnat för de söta Saintpauliorna.
Är det någon som kan ge bra tips på skötsel och kanske tips på någon sida där man kan köpa lite ovanligare sorter?
Hur lång tid tar det om man tar ett blad och sticker ner i jord innan det bildas små sticklingar?
Tack på förhand!
Hej Rossi!
Kul att du också fallit för saintpaulior. Jag är medlem i saintpauliasällskapet och byter och köper plantor genom dom, men jag har också köpt på Tradera. Eftersom det är auktion så är det ju inte alltid man vinner budgivningen, men det är ett både spännande och kul sätt att få nya plantor tycker jag.
Det är väldigt olika hur fort bladen får "bebisar", en del tar det bara 2-3 veckor för och andra kan ta månader på sig. Men räkna med att det tar cirka ett år från blad till blommande planta. Ibland kan bladet blomma redan efter några månader och ibland tar det upp till två år. Ett lotteri alltså, men det är charmen med att odla saintpaulior tycker jag.
Har du lite bråttom tycker jag du ska försöka få tag på småplantor, det säljs också på Tradera.
Hej Farmor!
Kul att höra ifrån dig igen! Tänk att vi skulle ha samma smak även när det gäller Saintpaulior!!!
Ja, jag får se hur det går med mina ambitioner. Än så länge är jag inte inne på att skaffa udda, fina sorter utan nu till en början är jag mest ute efter lättskötta varianter som jag förhoppningsvis ska få att blomma ymnigt. Lyckas jag med det kommer jag nog att börja utforska sortimentet lite ytterligare.
Jag hade en gammal släkting en gång som hade helt otroligt fina Saintpaulior i den meningen att de var stora och blommade jättemycket. Även mina föräldrar har jättefina.
Nu har jag fått ett skott av mina föräldrar + ett blommande exemplar av min svägerska och idag norpade jag ett blad från en arbetskamrat som är på semester så får vi se hur det går. Bladet satte jag snett ner i en kruka med vanlig krukväxtjord (inte såjord men det skulle jag kanske ha använt?) och det var inte mycket kvar av stjälken ovanför jord om man säger så. Jag satte inte en plastpåse över. Jag har gjort det med ett annat blad men det bildades bara svamp i jorden så jag har tagit av påsen igen.
Sen har jag också lagt ett bud på Tradera på ett blad som skulle ha en jättefräck blomma. Får se om jag vinner eller inte.
Håll nu tummarna för att jag lyckas!
Klart du lyckas! Du har gjort precis som jag brukar göra och om inte bladet är för gammalt går det alltid vägen.
Jag har måååååååånga saintpaulior, dom flesta lätta att handskas med, en del lite knepigare. Om intresset kvarstår kan du höra av dig, så kan jag bistå med lite roliga sorter.
Har du varit ute på cykelsemester än?
Tackar så mycket för erbjudandet Farmor! Det är mycket möjligt att jag hör av mig om jag märker att jag lyckas. Vänta bara några veckor så får du säkert ett PM från mig!
Jodå, vi har varit iväg på cykelsemester i Provence i juni. Det blev 4-6 mil cykling per dag och det var inga problem. Det som var jobbigt var ju några av uppförsbackarna men å andra sidan så fick man sin belöning också när det gick nerför. Vi hade en serpentinväg nerför ett berg där man inte behövde trampa på 7 km! Jättehärligt! Vi var nöjda med resan. Fint väder, härlig omgivning, trevliga medresenärer, god mat, fina hotell (främst de lantliga hotellen) etc. Guiden var tyvärr inte så rolig - alldeles för speciell och satte sina egna behov framför resenärernas men det är också det enda vi kan "klaga på" på resan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.