melonen
21-07-2008, 15:21
Jag har planterat ett par honungsmelonskärnor i en kruka och ställt på fönterkarmen. Det har gått oerhört fort för dem att växa! Jag är förvånad, men har förstå efter att ha läst här på forumet att det brukar vara så. Min fråga är nu:
Eftersom plantorna nu är så pass stora (rättare sagt långa) så vill jag plantera dem så de får större plats för sina rötter och större möjlighet att växa. Fungerar det att plantera dem i en hink av plast, eller kommer det att ruttna eftersom det inte finns något hål i botten?
Har ni tips på hur jag ska göra för att sköta om mina plantor på bästa sätt är jag mer än tacksam över att få ta del av dem!
Tack!
Madeleine1
21-07-2008, 22:00
Jag skulle inte plantera i hink utan hål i botten, men i plasthinkar är det ju inte något större problem att göra hål...
För övrigt har jag ingen aning om vad som gäller för melonodling

men blir de för långa och rangliga kan det bero på att de står för varmt och behöver mer "riktigt" ljus.
Korrekt är nog att se till att ha en bra dränering, men jag har trotsat det och ändå odlat i "täta" krukor. Jag resonerar som så, om det är utomhus, under sommaren och en vattentörstig växt, så klarar sig den helt ok bara man håller koll på vattningen så att den blir så jämn som möjligt. Har bla min tomatplanta och några inomhusväxter på detta vis.
Jag brukar borra ett par hål 7-10 cm upp från botten av hinken när jag odlar i hink utomhus. Om du ska odla inomhus eller i växthus och kan ha lite koll på vattningen (dvs se till att bara vattna när det behövs) så borde det inte vara några problem med att odla i hink. Häll gärna några cm leca eller grovt grus (singel) i botten av hinken som dräneringslager bara utifall att.
melonen
22-07-2008, 18:27
Tack så jättemycket för era svar! Det betyder mycket, jag odlar i hinken men håller koll på dräneringen och kanske borrar något hål.

Det vore ju trist om plantorna inte skulle klara sig nu när de växer så det knakar!
om du gör inte hål så vatten ska samla inne och ta bort syra på den här sätt blommor ska få mögel och rötter ska kvävs.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.