Tydligen! För detta är vad jag såg när jag kom ut och tittade till dammen. En Sarrascenia alata!
[attachment=21559:Sarrasce..._alata_3.jpg]
Jag kan också meddela att den doftar sött som godis ungefär.
Så något fel har jag väl gjort rätt då
Häftigt!
Men skönheten ligger i betraktarens ögon....eller?
/Anki
Sköööön?!
Ja det vet jag inte. Det var mest en chock att den över huvud taget kunde blomma här...
Föresten bor Sarrascenian i dammen av mest praktiska skäl. Det är ju inte utan att den äter en hel del insekter. Sen var det ju en sumpväxt, så det var en chansning från första början att den ens fick bo där...
Gunilla T
21-07-2008, 17:51
Oj, oj, oj...så vackert! Klart den är skööön! Grattis!!
Alexander-VG-zon3
21-07-2008, 18:13
visst blommar dom !! på botaniskan i göteborg blommar vackert . jätte vacker blomma du fått . lite speciell
CITAT (flaxss @ 21-07-2008, 19:13)

visst blommar dom !! på botaniskan i göteborg blommar vackert . jätte vacker blomma du fått . lite speciell
Verkligen speciell. Trodde inte att de kunde blomma på friland här i sverige. Faktum är att jag mest varit nöjd med att den överlevt två vintrar i dammen trots allt. Uppenbarligen var det helt rätt i alla fall.
Vet du föresten flaxss om man ska ta bort blomman när den vissnar eller är det bara att låta den vara kvar?
Alexander-VG-zon3
21-07-2008, 18:24
mina försök ''har'' överlevt vintern utan större problem .
problemet för mig är att
Våren = torr
Sommaren = knaster torr
= Sarrascenia död
och utan damm eller något annat kärr så är det svårt att få dom att klara sig . lyckades förra sommaren hålla liv i en men den var ju finito till denna vår .
jag hade låtit blomman varit kvar ,, vet faktiskt inte hur den beter sig ,, Kerstin i zon5-6 har väl också fått blommor på sina har jag för mig ? . men dom bildar väl frön också
Får väl ha tålamod, vänta och se vad som händer nu då. Det är ju inte precis i första bästa blomsterboken som man hittar info om dessa växter. Inte helt vanliga på nätet heller...
Snigelhatare
20-08-2008, 10:10
Låt blomman vara kvar. Har du tur så får du små fröplantor där nästa år. Jag tycker att de är alldeles vansinnigt fina.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.