Stuvstamorsan
21-07-2008, 21:13
Hej. Vi har nyligen köpt hus och det finns ett körsbärsträd på tomten som förra ägaren sa "bara var fågelbär". Men det är ju fullt av körsbär (eller bigaråer, jag ser ingen skillnad) så därför undrar jag förstås om det går att äta eller inte.
Själv är jag allergisk och kan bara hantera med plasthandskar, så lite drag är det i dem, syrran säger att de är goda och hon lever fortfarande. =)
Vad tror ni?
Platinum
21-07-2008, 21:31
Man brukar skilja på surkörsbär och sötkörsbär, bigarråer räknas till sötkörsbär.
Stuvstamorsan
21-07-2008, 22:39
CITAT (Platinum @ 21-07-2008, 22:31)

Man brukar skilja på surkörsbär och sötkörsbär, bigarråer räknas till sötkörsbär.
Okej. Vet nån i fall alla är ätliga eller finns det några som enbart är till prydnad?
Nej alla är ätliga det är inget problem alls, och körsbär passar mycket bra att blanda med andra bär när man gör sylt & saft etc.
spiskummin
22-07-2008, 17:55
Jag har sett ett körsbärsliknande träd som i mina okunniga ögon är förvillande likt körsbär/bigarråer men som inte är det. Jag vet tyvärr inte vad det heter eller om bären är ätbara men jag har alltid förutsatt att de inte är det och heller inte smakat!

nån annan kanske vet vad jag menar?
Åsa, mälardalen zon 2
22-07-2008, 19:23
CITAT (spiskummin @ 22-07-2008, 18:55)

Jag har sett ett körsbärsliknande träd som i mina okunniga ögon är förvillande likt körsbär/bigarråer men som inte är det. Jag vet tyvärr inte vad det heter eller om bären är ätbara men jag har alltid förutsatt att de inte är det och heller inte smakat!

nån annan kanske vet vad jag menar?
Hägg kanske? Isåfall är bären inte giftiga.
spiskummin
22-07-2008, 19:37
Nej, inte hägg.
Googlade runt lite och kom då på att det nog är Malus Hopa den heter. Ev. även kallad "prydnadsäpple"? Men nog ser bären ut som körsbär, inte äpplen....... Den verkar dock ha ätliga bär, någon sajt skrev att det blir god sylt av dem.
Hittade en bild, ska försöka infoga den här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.