Full version: När plantera Syrén?
pibe02
Hej
När är bäst att plantera Syrén? Tänkte göra det till hösten.
Har ni förslag på sort om jag vill helst ha en låg häck, ca 1,5-2 m och inte så bred. Går det?
Samtidigt vill jag få upp den ganska så fort...hm...

Om man köper större ex, vilket pris är det ung det rör sig om? Jämfört med mindre....Mellan tummen och pekfingret?

Tacksam för alla svar!!!

Mvh
Pia
KURT
Krukodlade kan man i princip plantera hela året, men man behöver inte vattna lika mycket om man planterar på hösten. Barrotade är billigare, och de bör främst planteras under vilotid - höst-vår. Det går mycket väl att klippa dem till en låg häck. Men jag har bara inte riktigt förstått varför så många väljer en klippt häck av syren? När man klipper den så kommer den ju aldrig att blomma, och jag tycker ju att den då ser tämligen tråkig ut jämfört med många andra häckväxter?
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns mindre syrensorter ex. Syringa microphylla höjd 1-2m + speciella namnsorter av Syringa vulgaris som håller sig till runt 2-3m men det blir ju ganska dyra häckar av såna sorter, plantorna brukar ju kosta en 150-300kr styck.

Om du vill ha upp syren snabbt måste du köpa stora plantor, syren brukar ofta ha en lång startsträcka det är ganska vanligt att en nylanterad syrenhäck står stilla i växten de 2-3 första åren medans de etablerar sig.

Själv har jag en häck på några meter av Syringa meyeri Palibin som bara blir runt en 80-100cm men den har jag tillverkat själv genom att ta sticklingar så det tog ju några år innan jag hade lagom stora häckplantor. (de flesta syrensorter är dock svåra att föröka med sticklingar, Palibin går dock lätt att sticklingsföröka)

Kanske något sådant som Malus toringo var. sargentii E = bukettapel skulle funka bättre, den blir runt 1-2m hög och kan klippas lite lätt på sidorna för att få den smalare. Den blommar vackert i maj och får sedan små dekorativa frukter (i rönnstorlek). Härdig till runt zon 5. Små häckplantor går att få tag på av denna sort till en kostnad på runt 30-40kr större plantor går att få tag på och då blir det dyrare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon