Full version: Flytta klätterros?
Stuvstamorsan
Vi har nyligen köpt hus och på altanen/grillplatsen finns en klätterros som sprider ut sig rätt mycket.
Den är tanig, men har några rätt långa kvistar.

Nu har jag hört att man inte ska klippa ner klätterrosor, men om vi ska flytta den finns inte så mycket alternativ. Frågan är om det är nån idé, eller om det bara är att kasta direkt?

Det verkar som som hösten verkar lämpligast att flytta den på, i alla fall om man kollar runt lite här så sägs det så. =)

Hej!
svennis
Hej!
Klart du kan flytta den.
MEN, Då skall du klippa ner den riktigt hårt.
Det är rötterna som bestämmer om den skall komma igen.
Gör det gärna när det inte är full sol.
Du får ju vänta ett tag på ny blomning 'So What' smile.gif
AnnammA
Att man INTE ska klippa klängrosor är en sanning med modifikation...Man skall vid beskärningstiden på våren klippa bort torrt, sjukt och dött, men även när så behövs, kan man föryngringsbeskära sin ÄLDRE klängros. Föryngringsbeskärning innebär att man kapar en del av de äldsta grenarna nere vid basen/roten/ympen/längs jorden och låter de yngre grenarna få ta över. (De yngre grenarna/skotten kan dyka upp sommartid, och redan då kan man fundera över vilka äldre grenar man ska skära ner till våren.)
Vår ros "Flammentanz" planterad på 60-talet, brukar jag utsätta för detta, kanske var 3:e/4:e år. Likadant har jag gjort/gör jag med vår "Ghislaine de Féligonde" och "Mme Alfred Carriére"(planterade på 90-talet) mfl.
Rådet från Svennis att klippa ner och flytta rosen till hösten, gärna vid mulet väder, är att ett bra råd. Sedan handlar det ju även om att förbereda en bra planteringsgrop med bra jord och att grundvattna rejält.
INTE slänga bort rosen, om du tycker den f.ö är fin!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon