Full version: Hur rota Pachira?
farmor666
Hejhej!

Jag har en strandpalm, Pachira aquatica, som helt plötsligt har blivit enorm!

Det har vuxit ut en ny gren från stammen som jag vill klippa bort, men jag önskar att grenen ska överleva. Den är kanske... 15-20cm lång med några blad.

Jag är ganska ny på området, har lyckats ta sticklingar på en crassula genom att bara ha dem i vatten så växte det tillslut ut rötter. Men jag blir osäker på om man kan göra på samma vis med Pachiran?

Hoppas nån kan hjälpa!
Sussie F-Flower
Hej farmor!

Va kul att din Pachira dragit iväg och visat att den trivs tillsammans med dig!

Tyvärr har jag inget råd ang att ta sticklingar, men efs jag har två st själv som inte "rört sig ur fläcken" sedan jag köpte dom i april, så är jag väldigt nyfiken hur du har burit dig åt med din?

Vad har du den i för jord/väderstreck? Duscha ofta?

Mvh
Sussie.
farmor666
Hej sussie!

Jag har inte gjort något direkt med den. Det var nu i vår/sommar som många av mina växter helt plötsligt "exploderade". Bladen har blivit helt enorma på vissa av dem, andra som varit fallfärdiga har fått nytt liv. Fantastiskt att se.

Jag funderar på om det kanske är regnskogsklimatet i lägenheten(blir så kvavt när det är varmt ute.) smile.gif

Pachiran står iallafall en bit in i rummet, och får lite morgonsol på sig. Solen lyser in genom fönstret från soluppgång till kl. 2-3 typ.
Jag duschar av den ibland när den är dammig och vattnar när den torkat ut.

Jag har en "mörk, sandblandat jord". Hasselfors P-jord heter säcken.

Ja, jag har inte direkt ansträngt mig för att de ska bli enorma. Det bara hände helt plötsligt! biggrin.gif biggrin.gif

Ingen annan som har nåt förslag om hur jag borde gå till väga? Har inte vågat prova än... Fast man kanske måste prova för o lyckas? biggrin.gif

Sussie F-Flower
Ok. Tack för det tipset!

Hoppas du får svar av någon som har egen erfarenhet av just det vill ha svar på...
Det borde ju inte vara helt omöjligt, tycker jag.

Nu ska jag gå ut och duscha mina... Jag har haft dom på altanen sedan i maj månad.

Lycka till med din!
Bassam
de grenar som kommer från rötter, du ska sätta de i vattnet mellan 4 till 25 dagar före plantera., efter att gör snitt på slut av stam på kniv.
H: Bassam
farmor666
Bassam

Jag ska alltså låta den få rötter i vatten innan plantering?

Då ska jag prova att göra det. Vad spännande, håll tummarna!
Bassam
Javisst du kan göra, efter att de får rötter kan plantera de i jord blandning som ( i del sand + 1del torv + i del naturgödsel).
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon