Nirak-Anna
Hej
Nu har jag blivit med hushållskompost! Det känns så lyxigt och jag är så stolt så jag vet inte vart jag ska ta vägen...! Den är så vacker, livgivande och fantastisk!

I min kommun är sophämtningen uppdelad i komposttunna och soptunna för brännbara sopor så vi har sorterat avfallet i två år nu. Nu slipper jag ha en stinkande "soptunna" på gården utan kan njuta av en vacker, faluröd skapelse! Jag ser fram mot senhösten när jag kan skörda halvfärdig kompostjord för att grunda mina land tills nästa sommar.

Jag har också planer på att göra en mini-kompostlimpa. Någon som har tips och tricks att dela med sig av?
KURT
Hur ser den ut inuti, eftersom du skall använda den som hushållskompost så bör den väl vara isolerad? Är botten gjord av samma typ av virke?
ankiironninge
CITAT (KURT @ 22-07-2008, 08:44) *
Hur ser den ut inuti, eftersom du skall använda den som hushållskompost så bör den väl vara isolerad? Är botten gjord av samma typ av virke?

hejsan..

vi har haft matkompost låda i 5 år nu..
en faluröd av trä.

När vi då köpte den var den iklädd med frigolit, å nät i botten..

med åren har frigoliten gått sönder,så nu tror jag de använder annat material för isolering.

att lyckas med en matkompost är rogivande, det doftar så annorlunda mot en vanlig kompost.
vi använder spån för att inte det ska bli för blött.
Att täcka innehållet är viktigt, då flugor villigt kan läga miljontals med ägg.. nu tog jag i hm.. *S

En liten husmus har vi även upptäckt någon gång, men hellre en sån liten "gullis" än en stor råtta..

tips om limpor..

blanda blött och torrt trädgårdsmaterial, gärna både fint och grovt material.
var noga med att välta, rotera, röra om..
ev täcka på vintern för att den ej ska urlakas..
sedan sila den när våren kommer,, tillsätt efter önskad struktur sand , torv,
utfyllnadsjord...
Nirak-Anna
CITAT (KURT @ 22-07-2008, 08:44) *

Hej
Om du ska ha en hushållskompost som är isolerad ska du beräkna volymen till 60-70 L per person i hushållet. Om du har en oisolerad hushållskompost räknar du med 100 liter avfall per person i hushållet. Vi har delat komposten i två fack - ett stort för vinterkompostering och ett mindre för sommarkompostering. Botten är gjord av furuplankor, målade med Falu Rödfärg + ett finmaskigt nät.
Mvh

CITAT (ankiironninge @ 22-07-2008, 20:39) *
hejsan..

vi har haft matkompost låda i 5 år nu..
en faluröd av trä.

När vi då köpte den var den iklädd med frigolit, å nät i botten..

med åren har frigoliten gått sönder,så nu tror jag de använder annat material för isolering.

att lyckas med en matkompost är rogivande, det doftar så annorlunda mot en vanlig kompost.
vi använder spån för att inte det ska bli för blött.
Att täcka innehållet är viktigt, då flugor villigt kan läga miljontals med ägg.. nu tog jag i hm.. *S

En liten husmus har vi även upptäckt någon gång, men hellre en sån liten "gullis" än en stor råtta..

tips om limpor..

blanda blött och torrt trädgårdsmaterial, gärna både fint och grovt material.
var noga med att välta, rotera, röra om..
ev täcka på vintern för att den ej ska urlakas..
sedan sila den när våren kommer,, tillsätt efter önskad struktur sand , torv,
utfyllnadsjord...

Hej!
Härligt med en till kompostälskare! wink.gif
Det spån ni använder - var köper ni det?
Jag har hittills använt torkat gräs, vad tror du om det? Bra - dåligt?

Mvh
ankiironninge
CITAT (Nirak-Anna @ 22-07-2008, 22:41) *
Hej
Om du ska ha en hushållskompost som är isolerad ska du beräkna volymen till 60-70 L per person i hushållet. Om du har en oisolerad hushållskompost räknar du med 100 liter avfall per person i hushållet. Vi har delat komposten i två fack - ett stort för vinterkompostering och ett mindre för sommarkompostering. Botten är gjord av furuplankor, målade med Falu Rödfärg + ett finmaskigt nät.
Mvh
Hej!
Härligt med en till kompostälskare! wink.gif
Det spån ni använder - var köper ni det?
Jag har hittills använt torkat gräs, vad tror du om det? Bra - dåligt?

Mvh

frågade just min man vart vi köpte spånet..vi har haft det så länge så..
vi tror helt enkelt att det var rester ifrån det att vi hade kanin.. *S
då hade vi spån i hans bur..
djuraffärer, plus kanske till och med brädgårdar eller där dom säljer komposter..

torkat gräs till täckning..ja det går väl bra det , men har nog inte lika god uppsugningsförmåga, har använt färskt gräs ibland för att "få igång "arbetet i komposten.

just nu har vi frigolit bitar , som vi lagt ovanpå jorden/maten/spånet..

vi kastar ner maten, rör om så att det inte syns..på med lite spån,,,och sedan lägger vi på frigolit bitarna..
det funkar bra...

en gång fick vi massor av fluglarver, då la vi på färskt gräsklipp i ett tjockt lager plus lite jord,,, så att det blev jätte varmt...då dog alla larver, de brändes upp helt enkelt..

lycka till med komposten....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon