hjärtegull
Jag har en doftranka, som följde med sambon när han flyttade in. Från början har den vuxit på en rund spalje (mer som ett rör, fast gjort av nät), men den växte ganska snart ur den spaljen. Då gjorde jag en större, som den också växte ur.

Nu, vid den senaste omplanteringen gjorde jag en spalje av tre pilslanor på ca 1,80 cm som jag knöt fast i toppen och lindade hela doftrankan runt, men hör och häpna; den har växt ur sin spalje IGEN!

Det svåra med rankan är att den är så "styv", det går inte direkt att linda den som man vill ha den, utan nu när den har växt runt olika stöd så har den antagit en spiralform, som verkar vara svår att motarbeta.

Tilläggas skall väl att den har förgrenat sig nu, så nu är den inte bara superlång, utan den börjar verkligen göra små försök att ta över vardagsrummet med sina två "spröt" längst ut.

Nåja, till saken. Vad sjuttsingen ska jag göra med den? Jag tycker det är en väldigt spännande växt, men eftersom bladen kommer så glest på rankorna så är det svårt att göra något snyggt med den, utan att behöva trycka ihop den allt för mycket, vilket jag helst inte vill göra eftersom det känns som att den ska gå av då. crying.gif

Hjälp? sos.gif
Platinum
Kanske du kan hitta nått tips här http://hibiscus-sinensis.com/tropical/doftranka.htm
Chivvie
Har sett på annat forum (hoya) att det finns raka spiror. Om du lindar på en sådan, så kan du ju skjuta ner den när det kommer till toppen. Den blir då bara mer kompakt. Det finns även finns tips om hur man tillverkar en spira själv och då kan man ju anpassa den efter den växt som skall ha den.
hjärtegull
Platinum: Tack, men det var inte riktigt det jag sökte : )

Chivvie: Problemet är ju att den inte är så lättböjlig, jag har problem med att anpassa den till en rund spaljé som är något vidare än den tidigare. Om jag skulle leda den rakt upp, och sen tvärt ner igen finns risken att den bara går av.

Så. Fler tips någon?
Alexander-VG-zon3
kan du inte beskära den ?
Chivvie
CITAT (hjärtegull @ 22-07-2008, 19:43) *
Om jag skulle leda den rakt upp, och sen tvärt ner igen finns risken att den bara går av.

Nu missförstod du nog mig, det var tänkt att du skulle linda den runt, runt och sedan när den når toppen så bara skjut ned den, så en bit av spiran blir fri att fortsätta att linda på.

Tom spira:
http://i153.photobucket.com/albums/s223/Bo...hoyor/spira.jpg

Spira med upplindad hoya. Man kan se en ung stängel lindad motsols (4:e våningen uppifrån)
http://s153.photobucket.com/albums/s223/Bo...otti28aug07.jpg

Hoppas det har klargjort lite.
hjärtegull
Chivvie: Nu förstår jag vad du menar : ) Plantan är från början lindad runt en sådan, men det kanske vore en ide att göra en mycket mycket större spira, som klarar av att svälja hela rankan och lite till : ) Tack och bock för hjälpen smiley_small_hug.gif

flaxss: Känns lite dumt att beskära den nu när den växer som bäst. Bättre att göra det på hösten eller våren istället.
Kee
Du kan ju också bara låta den växa. Man tycker ju att ljuset borde begränsa tillväxten, så fort den komer utanför fönstret borde det ju avta? Kanske inte funkar så, men annars tar jag gärna en stickling! tongue.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (hjärtegull @ 23-07-2008, 07:10) *
flaxss: Känns lite dumt att beskära den nu när den växer som bäst. Bättre att göra det på hösten eller våren istället.

då får du låta den va som den är och beskära den senare . snart kommer den ändå att sluta växa om nån månad .
Chivvie
CITAT (Kee @ 23-07-2008, 22:47) *
men annars tar jag gärna en stickling! tongue.gif

Instämmer, ha en som håller på att dö. Vet inte vad jag skall göra med den. Har du några bra skötseltips?
hjärtegull
CITAT (Kee @ 23-07-2008, 22:47) *
Du kan ju också bara låta den växa. Man tycker ju att ljuset borde begränsa tillväxten, så fort den komer utanför fönstret borde det ju avta? Kanske inte funkar så, men annars tar jag gärna en stickling! tongue.gif

Grejen är den att den står liksom längst in i rummet, på golvet bakom akvariet... Så halva växten får bara ljuset från lysröret över fiskarna, och resten av växten står väl inte speciellt soligt heller. Nog för att vardagsrummet är vänt i söderläge, men ändå.

Men visst får du sticklingar av mig när jag kapar ner den! blomma.gif

Chivvie: Jag kan skicka sticklingar till dig också om du skulle vilja ha en ny liten plutt att hoppas på : )
Chivvie
CITAT (hjärtegull @ 24-07-2008, 19:33) *
Chivvie: Jag kan skicka sticklingar till dig också om du skulle vilja ha en ny liten plutt att hoppas på : )

Tack hemskt gärna. Vad vill du ha istället?
Bassam
bil förare som köra bil inte tvärtom, vi kan ordna växter på vilket form vi behöver genom beskärning på rätt tid före blommor kommer eller efter, men ibland tvinga man att beskära på fel tiden, det är inte bra men funkar också, något som har trädgård ska behålla sax med sig hela tiden och ta bort dåliga döda och osnygga grena, fega kan inte behålla trädgård.
H: Bassam
hjärtegull
CITAT (Chivvie @ 24-07-2008, 23:53) *
Tack hemskt gärna. Vad vill du ha istället?

Uhm... ingenting? Såvida du inte har någon kalasspännande växt som man kan sno en stickling av?

Bassam och flaxss: Jag är väl inte direkt feg vad det gäller beskärning, det känns ju bara som att det inte riktigt är rätt tid att göra det liksom. Jag har bara låtit denna växt ränna iväg för att jag inte ens visste om den skulle överleva eller inte. Tydligen har den gjort det, och nu så står jag inför ett problem, som jag ska försöka lösa på bästa möjliga vis.

Ni får ursäkta, men jag är verkligen inte på humör för syrliga kommentarer idag...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon