Felicia M
Jag har en odlingslåda tillverkad av en gammal hylla som jag tyckte blev riktigt bra. Där såddes morötter, persilja och sallad. Morötterna och persiljan verkar gå bra och salladen också... men salladsplanta efter planta började plötsligt försvinna. Var ett riktigt mysterium ett tag innan jag såg tjuven/tjuvarna... sniglar. Riktiga gourmeter tydligen, knaprar bara på sallad.

Någon annan som har problem med sniglar i sina grönsaksodlingar? Vad skall man göra? Jag är inte så pigg på elbarriär, det känns som litet overkill för mina blygsamma odlingar. Men det kanske är enda sättet?
emmsing75
I mina odlingslådor har jag spritt ut lite "snigelfritt" (järnsulfat) mellan grödorna och det har fungerat bra. Enligt förpackningen så ska det vara ofarligt för övriga djur (inkl människan) och natur och inga problem att sprida ut det mellan salladsplantorna. Medlet ska göra så att sniglarna drar sig tillbaka och aldrig mer äter, antar att det innebär att de sen svälter ihjäl vilket kanske känns lite hemskt men "mina" mördarsniglar har jag inte så mycket medlidande med.
Felicia M
Ok! Jag har inte vågat ha i snigelgift i själva lådan, bara strött litet runt lådan. Men då skall jag också prova att ha ut litetgrann mellan salladen. Idag har jag sått ny sallad, så nu är det bäst de håller sig borta...!
tudor
Jag bombarderade min trädgård och pallkragar med snigelfritt i höstas och i våras. Har hittat ett 10-tal i år Förra året plockade jag ca 40-tal per kväll. I år har jag tom kunnat ha tagetes i kruka utan att de mumsat upp dem!! Så jag säger bara det: Snigelfritt är värt varenda krona.
Eva Jacobsson
Än så länge har inte sniglarna hittat till mina kragar och all god sallad. Vet inte om det beror på att jag har två pallkragar staplade på varandra eller ren tur... Har i allafall laddat upp med snigelfritt för säkerhets skull.
Lena N
Jag har läst att sniglar inte gärna kryper över sandpapper eftersom det river sönder deras tunna hud. Ett band med sandpapper (finns på rulle) runt pallkragen borde alltså fungera. Själv har jag inte provat ännu men kommer att göra det.
uno
CITAT (Lena N @ 23-08-2008, 10:09) *
Jag har läst att sniglar inte gärna kryper över sandpapper eftersom det river sönder deras tunna hud. Ett band med sandpapper (finns på rulle) runt pallkragen borde alltså fungera. Själv har jag inte provat ännu men kommer att göra det.

Tips: använd våtslippaper som tål regnet. Berätta för oss hur det går.

Uno
Felicia M
Smart idé, måste jag säga! Detta med sandpapper kanske jag provar nästa säsong.
Berit Staffas
HEJ!

Sätt in en Snigelbar med Snigelfritt eller annat snigelmedel, så får du ha salladen i fred.

Berit
ingmet
Jag har kört med Snigelfritt i flera år och började förra året att lägga i odlingslådorna då jag upptäckte att dom flyttat in där. Förra året blev ruccolan hårt ansatt trots snigelfritt - men övriga sallader fick vara ifred. I år skippade jag ruccolan och har odlat olika slags salladssorter och alla har fått vara i fred. Jordgubbarna fick dock besök i år istället. Detta trots snigelfritt. Men jag anser ändå att solen och värmen i år gjort det bästa jobbet. Tack vare torkan så har sniglarna håll sig i schack. Eftersom Snigelfritt kostar en del så har jag koncentrerat användningen till i början av säsongen och sedan de fuktiga nätterna i augusti. Billigast på Snigelfritt i nordöstra Stockholm är Granngården.
Våtslip-papper känns oerhört intressant - det ska få bli nästa års komplement till Snigelfritt.
Tack för tips! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon