Full version: felnamnada liljor
oliv
Planterade i höstas två olika sorters liljor (liljum regale och lilium candidum). Båda har blommat och spridit mycket väldoft, vita är de också. Så långt, helt ok. innocent.gif

Men det är inte de sorter som stod på förpackningen. Båda ser likadana ut. Låga (ca 60 cm). Vita på utsidan med ett gult öga inne. Om jag jämför med foton på madonnaliljan så ska denna inte ha ett gult öga eller?

Vad kan det vara? Jag ska fota när jag hinner, men kanske någon kan gissa sig till det. Det kanske är någon hybrid... -fear-.gif
Betty
Svårt att svara på vad det är för en lilja du har utan bild - men någon madonnalilja är det inte, madonnalilja är inte gul i mitten.
oliv
Tyvärr är den sista redan överblommat. Den har alltså varit helt vit på utsidan, och innerst inne i svalget gul.

Får annars vänta till nästa år och inte glömma att fota. Blommorna är inte särskilt stora, uppskattningsvis 7 cm. Men doftar ljuvligt.

[attachment=21674:lilja.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon