kimpalmkvist
Hej!

Är det någon som kan hjälpa mig att besvara lite frågor angående vinbärsbuskar?
När är det bäst att beskära dem? Hur mycket beskär man? Tar man bort i princip allt utom en decimeter längst ner?

Sen tänkte jag även passa på att fråga om det är ok om man beskär plommon och äppelträd redan på hösten? Är det den bästa tiden?
Ni kanske gissar att jag är rätt ny på trädgård?? =)

Tack på förhand!!
Kim
KURT
Vad är ändamålet med beskärningen? Vinbärsbuskar gallrar man normalt bara bort några få äldre grenar, och man behöver inte göra det varje år - fast om ändamålet är att gräva upp buskarna kan det ju vara bra att beskära dem jämt med marken först.

Etablerade plommonträd brukar man sällan behöva beskära, ev ta bort någon fel riktad gren under Juli-Sept.

Äppelträd beskär man bara om man vet hur man gör, och då görs det antingen unde Jult-Sept. eller på våren .
Åsa, mälardalen zon 2
+Man måste inte beskära varje år, växter klarar sig även utan att vi är där och håller på. Många nya trädgårdsägare brukar göra misstaget att hugga in i träden och buskarna utan att veta hur man beskär och alltför ofta blir de förstörda för all framtid. Så har du ingen kunskap om beskärning ta det lugnt och kanske gå en kurs + skaffa Beskärningsboken av Alm, Veltman och Vollbrecht och lär dig hur du bäst tar hand om dina växter innan du hugger in. Alt. anlita någon med grönt kort i trädbeskärning.
Ingrid Zon3
Håller med ovanstående skribenter (Kurt och Åsa). Vill tillägga angående vinbär att den beskärning man eventuellt gör är olika för svart mot för vita och röda. Ger buskarna gott om bär och inte prompt ska flyttas så låt dem vara och skaffa bra bok om beskärning. Brukar även finnas på biblioteket.

JAS börjar tydligen omdefinieras som juli och september pga vanligtvis hög luftfuktighet i augusti med ökad risk för angrepp av röta.

Trots hyfsat lång erfarenhet av trädgård, ropar jag på proffs när det gäller beskärning av äppelträdet. Jag vill inte ha stympade träd i min trädgård.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon