Förra året glömde jag gödsla, det blev MASSOR av blommor men inte så många och inte så stora gubbar, under normalstorlek. De nio plantorna hade ökat till minst ett trettiotal.
I år var det likadant som i fjol. Jordgubbarna har snart tagit över hela halva landet och letat sig in bland hallon och rabarber. Ingen gödsling, massor med blommor, dåligt med vatten och sedan små knöliga gubbar under lång tid (de första var mogna före midsommar och de (nästan) sista åt jag idag.
Jag fattar att skördarna i år och i fjol har blivit dåliga pga obefintlig gödsling och för lite vatten under torkan. Men vad gör jag nu?
Tänkte gräva om landet, skilja nya revade småplantor från de gamla, kasta de gamla på komposten och försöka plantera de nya plantorna där jag vill ha dem. Är det så man gör? Och sedan omsorgsfull gödling med kogödsel i höst eller i vårvinter? Och sedan gräsklipp mellan plantorna som underhåll och fukthållare nästa år?
Eller?
(jag har provat sökfunktionen men vet inte hur jag ska söka för att slippa tio elva sidor om ALLT som rör jordgubbar - det är liksom lite svårt att hinna med att läsa igenom allt för at hitta det jag söker)