Full version: Jordgubbsplantor?
SannaLasso
För tre år sedan köpte och satte jag nio jordgubbsplantor av tre olika sorter. De gav några bär redan första sommaren. Sommaren därpå hade plantorna ynglat av sig, jag gödslade på våren när plantorna började sätta fart efter vintern och fick massor av blommor, många ENORMA och goda gubbar, de största jag har sett - många nästan i mandarinstorlek! bravo.gif

Förra året glömde jag gödsla, det blev MASSOR av blommor men inte så många och inte så stora gubbar, under normalstorlek. De nio plantorna hade ökat till minst ett trettiotal.

I år var det likadant som i fjol. Jordgubbarna har snart tagit över hela halva landet och letat sig in bland hallon och rabarber. Ingen gödsling, massor med blommor, dåligt med vatten och sedan små knöliga gubbar under lång tid (de första var mogna före midsommar och de (nästan) sista åt jag idag.

Jag fattar att skördarna i år och i fjol har blivit dåliga pga obefintlig gödsling och för lite vatten under torkan. Men vad gör jag nu?

Tänkte gräva om landet, skilja nya revade småplantor från de gamla, kasta de gamla på komposten och försöka plantera de nya plantorna där jag vill ha dem. Är det så man gör? Och sedan omsorgsfull gödling med kogödsel i höst eller i vårvinter? Och sedan gräsklipp mellan plantorna som underhåll och fukthållare nästa år?

Eller?

(jag har provat sökfunktionen men vet inte hur jag ska söka för att slippa tio elva sidor om ALLT som rör jordgubbar - det är liksom lite svårt att hinna med att läsa igenom allt för at hitta det jag söker)

rosita

Tänkte gräva om landet, skilja nya revade småplantor från de gamla, kasta de gamla på komposten och försöka plantera de nya plantorna där jag vill ha dem. Är det så man gör? Och sedan omsorgsfull gödling med kogödsel i höst eller i vårvinter? Och sedan gräsklipp mellan plantorna som underhåll och fukthållare nästa år?

Eller?

Om du ska förnya ditt jordgubbsland gör du så här: i augusti tar du de revor som sitter närmast moderplantan och planterar på ett ställe (som är grundgödslat) där det inte vuxit jordgubbar på minst 4 år. Plantorna hinner växa till sig en del innan vintern. Jag brukar gödsla lite med hönsgödsel tidigt på våren, men det ska inte behövas (för mycket kväve gynnar bladväxt och inte blomning), utan sen ska du gödsla varje år efter att du plockat alla jordgubbar. Då ska du också ta bort alla revor som kommer, annars får du ett virrvarr av plantor. När blommorna sätter kart, behövs det vatten dagligen, tills skörden är över! Det bästa är om man kan vattna utan att det kommer på bären, (t ex droppslang). När bären börjar bli tunga och hänger mot marken, kan det vara bra att lägga halm under, så bären inte ligger mot jorden.

Om du lägger gräsklipp mellan plantorna på vår och sommar, gynnas bladväxten av kvävet. Kompostjord kan du hellre lägga på då.

Lycka till!
SannaLasso
1000 tack!

Man kan alltså låta de gamla plantorna vara kvar för att ge nya skördar om man tar bort revorna? Jag trodde de bara höll i två tre år och att man därför bytte ut dem mot nya...

noora
I våras körde vi en massa ris och kvistar (bl.a. riset från hallonhäcken) i kompostkvarn. Detta flis la jag under jordgubbarna, och det har funkat jättebra. Det fyller samma funktion som halm (dvs håller jordgubbarna rena) och minskar avdunstningen från jorden. Vi har bara vattnat ett fåtal gånger, det har hållit sig fuktigt ändå.
rosita
CITAT (SannaLasso @ 22-07-2008, 23:16) *
1000 tack!

Man kan alltså låta de gamla plantorna vara kvar för att ge nya skördar om man tar bort revorna? Jag trodde de bara höll i två tre år och att man därför bytte ut dem mot nya...

Efter 4 år brukar de ge mindre, så då gör jag nytt jordgubbsland på annat ställe. Man tar bort revorna för att de inte ska ta kraft från moderplantan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon