tvilling77
Planterade i år en prydnadsapel, malus john downie, den har tagit sig väldigt bra, vuxit över 1 decimeter och blivit grön och frodig! Men nu har jag upptäckt bruna "torra" fläckar på vissa blad, bladen är på vissa ställen lite krulligare, dock inte som dom blir av löss! Se bifogad bild! Trädet ser i övrigt friskt ut men jag vet ju att dom kan drabbas av sjukdomar så jag håller verkligen tummarna för mitt fina träd!
Snälla, är det nån som kan lugna mig? :-)
Åsa, mälardalen zon 2
Skorv tycker jag det ser ut som i stort sett alla äppelträd får skorv vissa sorter får dock mer än andra. Bekämpas genom att man ex. krattar upp de nedfallna löven på hösten och gräver ner dem alt. slänger i en sluten kompost. Orkar man inte kratta upp löven ska det även funka att köra över löven flera gånger med gräsklipparen så de blir finfördelade och förmultnar innan våren kommer.
tvilling77
Tack för ditt svar! Så man behöver inte göra något åt detta nu då? Bespruta trädet med nåt medel eller liknande? Alltså tar man bra hand om löven när dom faller till till hösten, är det för att skorven inte ska återkomma följande år eller? Det har ju varit en väldigt blöt sommar häruppe i Piteå och jag har för mig att det är sånt skorven gillar?
tvilling77
puffar upp tråden lite.....bör man ta bort blad som är drabbade av skorv redan nu eller väntar man tills löven faller och tar hand om det då?
Åsa, mälardalen zon 2
Det räcker att kratta upp löven på hösten, svamparna övervintrar på bladen. Ofta behöver man inte spruta men skulle trädet få massor varje år kan man ju testa att spruta med svavelmedel (heter Kumulus i handeln är godkänt för KRAV odling) några gånger under våren.
tvilling77
Okej! Tack för ditt svar! :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon