spiskummin
Min tomatplanta lever än! Förvånande och glädjande nog! smile.gif mycket tack vare alla era tips här och så tomatsidan förstås. Nästa år tänker jag köpa mer än en planta.

Undrar dock om det är dags att toppa den. Läste lite här och de flesta av er brukar vänta tills slutet av augusti med att toppa, men jag har nu 6-7 klasar med både stora och små tomater och tänkte att en toppning får plantan att satsa på att låta tomaterna växa istället. Stämmer det eller ska man bara toppa när man vill att de färdigvuxna tomaterna ska mogna?

Har också fått två toppar. Kan jag åtminstone börja med att ta av den ena?

Och hur gör man rent praktiskt? Bara skär av toppen ovanför ett bladpar? Med en vass ren kniv/sekatör?

Tack för all er hjälp! smile.gif
Jowel
Det där med toppningen är lite av en avvägning du själv får göra, man får tänka på att det tar ca 7 veckor från blommning till skörd på tomatplanta, sen vet jag inte vart du bor, eller vart du har plantan, växthus formodar jag?, räkna framåt tills första frosten så ser du!

har du två toppar? ta bort den ena , om där inte är överdrivet mkt tomater! två toppar tar mkt växtkraft från en planta.... och du kan skära i princip vart som helst på en tomat,, men jag hade tagit över ett bladpar..

Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon