Full version: Växtallergi?
spiskummin
Vad har ni för erfarenhet av allergier mot växter?

Både jag och min sambo har fått problem med luftvägarna sedan vi flyttade. Vi har haft liknande symptom i flera månader; nästäppa (utan snuva) och en känsla av tjock, svälld hals (utan slem). Främst på morgonen. Sambon tror att det kan vara nåt från de även ganska nyinköpta växterna (t.ex. kan man ju vara överkänslig som fredskallor och benjaminfikusar, men det är väl främst växtsaften som kan vara irriterande?) Jag misstänker snarare att det är något i väggarna eller typ limmet till golvlisterna (har hört talas om folk som haft problem med det). Har googlat mig fram till att många har problem med slemhinnorna länge utan att få veta vad det beror på. Jag gick till doktorn som skrev ut kortisonspray, men det lindrar ju bara, hjälper ju inte själva problemet. Bostadsbolaget verkar ovilliga att utreda saken men kanske kan man ligga på dom lite mer... och även fråga runt i trapphuset om fler har problem.

Jag har andra allergier, bland annat pollenallergi, men är uppväxt i ett hem med typ 7 benjaminfikusar och flera fredskallor och har aldrig märkt något av det.

Jag vill inte tro att mina älskade luftrenande växter ligger bakom! smile.gif

Växterna i fråga är flera fredskallor, en benjaminfikus (men väldigt nyinköpt, långt efter att problemen började), gullranka, garderobsblomma, aglaonéma, kantdracena, bananplanta, guldpalm och ett par yuccapalmer. I sovrummet har garderobsblomman och en fredskalla stått. Även om kallorna och fikusen nu åkt ut på balkongen tills vidare....
spiskummin
(Jag har två prickblad också, märker ni som läser mina andra nystartade tråd.. smile.gif
Och möglet i de krukorna är alldeles nytt så det kan inte vara det som påverkar..... )
Åsa, mälardalen zon 2
Benjaminfikus kan ge problem med luftvägarna ifall man är luftvägsallergiker.

http://allergi.nu/allergi/benjaminfikus/

Men eftersom problemen verkar ha kommit när ni flyttade tror jag det är något annat än växterna.
Chivvie
Har samma problem själv, och sedan jag slutade hänga tvätt utomhus, har situationen förbättrats avsevärt. Jag älskar verklingen doften av tvätt som hängt ute, men inte till vilket pris som helst.

Kolla så det inte finns några dolda mögelskador! Har ni målat eller tapetserat om när ni flyttade in? Nyinköpta möbler eller sängkläder? Skaffat husdjur?

Bara ett par tips jag kom på som hastigast.
CillaM
Jag skulle börja med att leta efter mögel, köksavlopp, badrum osv, allt där vatten kan ha kommit ut. Sedan kan ju växternas ytterkrukor mögla, på undersidan. Det ser man bäst genom att flytta krukan och är det en rund lite grå ring kvar så är det mögel. Väggar är ju också ett ställe som man ska kolla, det kan ju trots allt läcka in och sedan ligga och gro...
Flower_Flis
CITAT (CillaM @ 22-07-2008, 21:05) *
Jag skulle börja med att leta efter mögel, köksavlopp, badrum osv, allt där vatten kan ha kommit ut. Sedan kan ju växternas ytterkrukor mögla, på undersidan. Det ser man bäst genom att flytta krukan och är det en rund lite grå ring kvar så är det mögel. Väggar är ju också ett ställe som man ska kolla, det kan ju trots allt läcka in och sedan ligga och gro...

jag instämmer!!! blev själv dålig av mögel när jag bodde på en internat skola
Becca
Ett sätt såhär under sommaren är ju att, om möjligt, slänga ut alla växter på balkong/trädgård/hos föräldrar för att se om besvären minskar.

Bostadsbolag brukar vara ovilliga till det mesta, särskilt om det kostar pengar typ mögelsanera, torka upp efter vattenskador osv. Att kolla med grannar är en jättebra idé tycker jag. De brukar vara mycket mer frispråkiga än hyresvärden.

Vi råkade ut för golvlim då de hade lagt in en ny matta i lgh. Det gick utmärkt att vädra ut som tur var och när väl det var gjort hade vi inga problem med det längre. Som tidigare inlägg sagt, det kan finnas massor med orsaker. Lycka till i detektivarbetet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon