Både jag och min sambo har fått problem med luftvägarna sedan vi flyttade. Vi har haft liknande symptom i flera månader; nästäppa (utan snuva) och en känsla av tjock, svälld hals (utan slem). Främst på morgonen. Sambon tror att det kan vara nåt från de även ganska nyinköpta växterna (t.ex. kan man ju vara överkänslig som fredskallor och benjaminfikusar, men det är väl främst växtsaften som kan vara irriterande?) Jag misstänker snarare att det är något i väggarna eller typ limmet till golvlisterna (har hört talas om folk som haft problem med det). Har googlat mig fram till att många har problem med slemhinnorna länge utan att få veta vad det beror på. Jag gick till doktorn som skrev ut kortisonspray, men det lindrar ju bara, hjälper ju inte själva problemet. Bostadsbolaget verkar ovilliga att utreda saken men kanske kan man ligga på dom lite mer... och även fråga runt i trapphuset om fler har problem.
Jag har andra allergier, bland annat pollenallergi, men är uppväxt i ett hem med typ 7 benjaminfikusar och flera fredskallor och har aldrig märkt något av det.
Jag vill inte tro att mina älskade luftrenande växter ligger bakom!

Växterna i fråga är flera fredskallor, en benjaminfikus (men väldigt nyinköpt, långt efter att problemen började), gullranka, garderobsblomma, aglaonéma, kantdracena, bananplanta, guldpalm och ett par yuccapalmer. I sovrummet har garderobsblomman och en fredskalla stått. Även om kallorna och fikusen nu åkt ut på balkongen tills vidare....