Planterade om flera av mina blommor innan jag reste bort i tre veckor. Satte även i gödningspinnar och satte blommorna i oglaserade terracottakrukor som innan legat i vatten i några timmar.
När jag nu kom hem upptäckte jag att mina två prickbladsblommor (dieffenbáchia) - jag är ganska säker på att det är så de heter iaf - blivit jättemögliga i grönt och vitt på utsidan. Det är främst krukan utan dräneringshål som har stora fläckar, men även den med hål och fat börjar få samma fläckar. Det är inte en sån vanlig vit beläggning som kan komma utanpå lerkrukor utan något tjockt vitt och grönt.
Jag lade dock ett lager lecakulor i botten och även ovanpå, men kanske har min vän vattnat för mycket? Eller så hade inte krukorna torkat ordentligt innan jag planterade om? Alla andra blommor mår fint, det är bara dessa två som ser ut såhär, kanske för att de stått på en plats utan direkt solljus och aldrig fått någon chans att torka ut krukan.
Blommorna verkar må bra än så länge men jag vill såklart plantera om dem så snart som möjligt. Undrar bara om ni tror att jag kan använda samma krukor eller måste köpa nya?
Har ni råkat ut för samma sak?