råse-marie

IMG_1902.jpg

IMG_1898.jpg

Hur länge kan en sån här leva under vatten ?
Azur
Har inte provat så jag vet inte, men säkert inte särskilt länge. Timmar snarare än dagar.
CillaM
Ha ihjäl den direkt, det är ju en attans fästing.
råse-marie
Jo jag fick reda på att det var en fästing , hade faktiskt inte en aning om det .
Jag hade aldrig sett en förrut.
Idag när vi satten upp vår lilla barnpool och hade fyllt den med vatten hittade mig dotter den på botten .
vi fiskade upp den med cyklopet och nu har den legat i 8 timmar och den lever fortfarande .
Måste säga att jag blev förvånda över att den inte dör i vatten på så lång tid .

Men jag undrar just HUR länge den kan överleva ....

Myosotis
Aldrig sett en fästing??! Var bor du??
Är den täckt av vatten? Ingen luftbubbla? Jag brukar dränka dem ibland, det går rätt snabbt, men jag brukar vänta några timmar - nåt dygn för att vara säker. Fast oftast använder jag en liten plasttub (huvudvärkstabletter) med lite saltvatten i. De dör, och saltet gör att de inte ruttnar på en gång, så man kan samla ihop ett gäng och sen hälla ut alltihopa. Katten har ju många samtidigt, så jag tycker det är ett bra sätt att veta var man har dem medan man plockar. Annars kan man hälla kokande vatten över dem också.
Läste en gång att en laboratoriefästing överlevde utan mat i 18 år!
Huggorm
Varför dränka dom, är det inte lättare att bara mosa dom mellan naglarna? Jag har dräpt tre hittills på det viset idag, men bara en var av den röda sorten. Tror det är sista stadiet innan dom förökar sig och dör.
Myosotis
Det är ÄCKLIGT att mosa dem mellan naglarna. Kan göra det med de helt små i nödfall, fast helst tar jag två stenar istället. Såna där jättestora där blodet sprutar när man klämmer ihjäl dem vill jag faktiskt inte använda fingrarna till. sick.gif Jag HATAR fästingar.
råse-marie
CITAT (Myosotis @ 22-07-2008, 21:19) *
Aldrig sett en fästing??! Var bor du??
Är den täckt av vatten? Ingen luftbubbla? Jag brukar dränka dem ibland, det går rätt snabbt, men jag brukar vänta några timmar - nåt dygn för att vara säker. Fast oftast använder jag en liten plasttub (huvudvärkstabletter) med lite saltvatten i. De dör, och saltet gör att de inte ruttnar på en gång, så man kan samla ihop ett gäng och sen hälla ut alltihopa. Katten har ju många samtidigt, så jag tycker det är ett bra sätt att veta var man har dem medan man plockar. Annars kan man hälla kokande vatten över dem också.
Läste en gång att en laboratoriefästing överlevde utan mat i 18 år!

18 år -fear-.gif ....
Nej jag har faktiskt inte sett en fästing förr.
Jag har haft en på ryggen själv men den såg jag inte .
Men jag tycker dom är jätteäckliga och är faktiskt rädd för dom sos.gif
Jag tordde helt säkert att den skulle dö i vattnet och blev så förvånda att den inte gjort det ännu.
Någon som vet någon bra sida att läsa om fästingar ?
Finns det fler sorter ? eller
Jag har ju förstått att dom som har djur är mer eller mindre experter på området wink.gif
Myosotis
Nej, jag känner inte heller till någon bra informationskälla. Jag skulle bl.a. vilja veta:
- Är de mellanstora blanksvarta en annan art än de röda? Är de små svarta yngre exemplar av de röda?
- Kan fästingen vara smittbärare redan när den suger blod för första gången eller kommer smittan från tidigare värdar?
- Varför hittar man så ofta dubbelfästingar? (En stor som sitter fast och en liten som kryper på den stora)
- Varför är fästingen på bilden deformerad? Kan det vara en gammal skada?

Huggorm
CITAT (Myosotis @ 22-07-2008, 22:16) *
- Är de mellanstora blanksvarta en annan art än de röda? Är de små svarta yngre exemplar av de röda?

Fästingar suger blod tre gånger i sitt liv. Efter varje gång ömsar dom skinn och blir en storlek större. När de nått fullstorlek förökar de sig och dör sedan. De röda är honor i största storleken, hanarna är alltid svarta.

Det skall visst finnas femton sorters fästingar i Sverige, men om alla angriper människor vet jag inte.
Skruttis
Här finns en del att läsa om fästingar.
Försöker hålla mig lite informerad då jag får fästingbett varje dag. ranting.gif

www.entomologi.se

www.fasting.nu

www.karelma.com/djur/fastingar.html

råse-marie
tack jättebra länkar .
Väldigt intressant men fy vad läskigt ... fear.gif w00t.gif -fear-.gif -fear-.gif help.gif

Kan tillägga att det äckliga krypet lever fortfarande i vattnet .
Gossen Ruda
Insekter och andra småkryp kan leva förvånande länge under vattnet. Jag fångar numera insekter med gulskålar, dvs vita eller gula skålar med vatten och lite diskmedel. Meningen är att dom lockas dit, ramlar ner i vattnet och drunknar. Drunkningen är det lite si och så med, dom kan överleva flera timmar i vattnet. Dom ser döda ut men när dom torkat börjar dom röra på sig så dom måste förpassas till ett fångsrör för att verkligen dö.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon