Full version: Kontot tömt!
Monarda
Vi fick en rejäl och obehaglig överraskning igår när vi upptäckte att makens kreditkort blivit tömt till sista kronan av någon i Australien! Man baxnar av förvåning hur detta kan ha gått till. Kortet har aldrig använts på nätet eller utomlands och lika fullt har någon lyckats handla på en supermarket någonstans i Australien.
Tur i oturen att vi upptäckte detta på hemmaplan och inte på semesterresan. Pengarna får vi tillbaka men det känns mycket olustigt det hela. På banken säger dom dessutom att detta är ovanligt, jag undrar just det. Är det någon här som har drabbats?
CillaM
Fy sjutton! Man kan verkligen undra hur det gått till, tur att ni upptäckte det i tid i.
Myosotis
Fy vad otäckt! Han hade inte tappat det alltså?
mamamaggan
Min äldste son drabbades av det för flera flera år sedan. Någon i Australien hade handlat på nätet från ett företag i USA på hans kortnr.

Banken , Föreningssparbanken , sa att det var något de kände till och han fick tillbaka sina pengar omgårnde.

Han hade heller inte använt sitt kort på nätet utan det går till så att någon har lyckats räkna ut giltiga kortnr mm och så använder de dem att handla för.

Trodde att de fått fast bedragarna vid det här laget.
Christina i Taxinge~
Min son drabbades av just detta för bara någon vecka sedan.
Han skulle betala med kortet i en affär men det kom upp text "kortet ogiltigt".
Pinsamt, med massa folk i kö bakom....
Men han visste ju att han hade pengar på kontot!
Sen ringde han banken och då visade det sig att det var banken som stoppat hans kort eftersom nån i Australien gjort flera försök att få ut pengar på det.
Samtidigt fick han veta att hans företagskort också var drabbat och någon i USA hade lyckats handla för ~300 dollar. Pengarna fick sonen/företaget tillbaka.

Är det nån slags 'våg' av kortbedrägerier som rullar runt jordklotet just nu?!

pejori
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 22-07-2008, 21:45) *
Min son drabbades av just detta för bara någon vecka sedan.
Han skulle betala med kortet i en affär men det kom upp text "kortet ogiltigt".
Pinsamt, med massa folk i kö bakom....
Men han visste ju att han hade pengar på kontot!
Sen ringde han banken och då visade det sig att det var banken som stoppat hans kort eftersom nån i Australien gjort flera försök att få ut pengar på det.
Samtidigt fick han veta att hans företagskort också var drabbat och någon i USA hade lyckats handla för ~300 dollar. Pengarna fick sonen/företaget tillbaka.

Är det nån slags 'våg' av kortbedrägerier som rullar runt jordklotet just nu?!

Exakt samma sak, hände min dotter i början av månaden,
Banken spärrade hennes kort, när någon tog ut pengar i Kanada timmarna efter hon varit hos tandläkaren.
Kortet var skimmat i en bankomat i centrala Göteborg.
anncharlotte
Två gånger har jag varit med om detta, första gången var för flera år sen, då hittade jag 3 uttag på mitt kontobesked som jag inte kunde komma underfund med vad det var, små summor den gången, sammanlagt 2-4 hundra. Efter att ha undersökt saken tillsammans med banken kom vi fram till att dom gjorts i sydamerika nånstans. Jag fick tillbaka mina pengar utan problem.
I höstas var jag i Indien, skulle betala glasögon jag köpt och mitt kort fungerade inte, ringde hem till min man och bad honom kolla mitt konto, som det borde finnas pengar på. Nja sa han, du har gjort ett uttag på 15 000 !!! - Nej det hade jag inte ! Det var gjort på elgiganten via internet i Sverige ????
Banken ersatte mej pengarna utan problem när jag kom hem, men just när det hände var det inte kul.
Efteråt försöktes flera inköp göras på mitt konto, men eftesom det var spärrat lyckades det ju inte.
KURT
Det är ju bara pinsamt att bankerna inte skyndar på arbetet med säkrare kort. Om inte annat så borde de ju inse att bankerna förlorar all trovärdighet i säkerhetsfrågor, genom att ha system som det är så lätt fuska med.
Gossen Ruda
Så länge systemet med magnetremsa används kommer skimmningen att fortsätta. Jag är ganska lugn för jag har chip på mitt kort. Fö så fattar jag inte riktigt vitsen med att ta ut pengar i bankomat om man har ett kort som går att betala med i affärerna direkt. Det är bara småsummor jag betalar med kontanter men dom pengarna tar jag ut i mataffären. Har ALDRIG besökt en bankomat.
KURT
Men även i affärer och vid andra transaktioner kan de ju skimma kort, det är nog t o m vanligare än i bankomater.
Ingrid Zon3
Monarda, frågar du så lär du mest få svar från folk som drabbats. Jag har inte gjort det och känner bara en person som berättat för mig att hon råkat ut för det. Hennes kort blev skimmat i Norge.

KURT, säkerhet kostar och kostnaderna vägs mot nyttan. Kostar det mer att implementera högre säkerhet än vad banken riskerar så kommer det inte att implementeras. Det finns ju risker med all hantering av pengar och kort är betydligt säkrare än kontanter.

Ruda: Jag har också chipkort men kan ju inte använda det överallt eftersom en del butiker bara har kortläsare för magnetremsa, trist! Och du, när alla slutat betala med kontanter på mataffären kommer du inte kunna ta ut kontanter där, så njut så länge det varar. Jag tar också ut kontanter på mataffären eller på apoteket.
Gossen Ruda
Uttryckte mig kanske lite otydligt, jag har både chip och magnetremsa. Kontanterna kommer nog alltid att finnas, åtminstone så länge det finns folk som inte upptäckt kortets fördelar. Man skall dock vara lite försiktig.
KURT
Visst kostar säkerhet, men vad kostar förtroende?
Pirum
Bankerna åtnjuter redan så dåligt förtroende att de förmodligen kalkylerar med att det inte kan bli mycket sämre av dessa "affärer". Därför krävs det lagstiftning, magnetremsor är redan omoderna och bör bort, men det hjälper inte - för vid beställningar över internet är det ju vanliga siffror och koder som gäller. Helt bedrägerifritt är svårt att få det, men man kan tänka sig att vid beställningar över internet så används engångs-VISA(etc)-koder, och/eller så får man omgående ett meddelande från banken, där man måste logga in med sin dosa (etc) och bekräfta överföringen. Så inga pengar kan lämna ens konto utan att antingen chipet använts, eller dosan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon