Heda
Jag funderar på att köpa dels Ulf Nordfjells, 12 Trädgårdar dels Gabriella Dahlmans, Gabriellas Trädgård.

Nu undrar jag om någon här har dessa böcker och vad ni tycker om dem? Är de böcker som man bläddrar igenom om och om igen, eller kommer jag att läsa dem en gång och sedan låta dem damma i bokhyllan?? Om det senare är fallet köper jag hellre växter för pengarna...

Jag gillar trädgårdsböcker med mycket bilder och utförliga växtlistor, dvs jag vill veta vad jag ser på bilden. Boken ska ge inspiration !

Alla recensioner emottages med stor tacksamhet!!

//Heda
annagranq
Har du boken Perenner-inspiration, skötsel och lexikon av Mari och Björn Hansson. Den tycker jag är helt underbar, jag bläddrar och läser i den var och varannan dag. Alltid är det nåt man undrar över, typ vilka växter som passar ihop och då har dom en rubrik i lexikonet där man får förslag på goda grannar till varje växtgrupp. För mig är den guld..
hoppas du får veta nåt om de böcker du själv undrade över!
Heda
Ja, Perenner har jag, läste i den senast idag....måste vara den bästa perennboken jag sett någonsin!!

//Heda
Heda
Puttar upp tråden lite...är det INGEN som har dessa böcker?? Eller var de SÅÅÅ dåliga?! smile.gif

//Heda
ingrids
Måste varit bortrest när tråden började. Har läst båda. Gillar Ulf Nordfjell som trädgårdsdesigner och gillar hans lite torra sätt att skriva. Växtlistor finns och gott om inspiration för den som vill anlägga en endera naturnära eller minimalistisk trädgård. Gabriellas trädgård var enligt mitt tycke ett totalt bottennapp, hon är en glad amatör vilket må vara hänt, men boken var trist och idéerna tråkiga. De två böckerna står för väldigt olika trädgårdssyn och någon annan gillar kanske Gabriellas idéer och tycker att Nordfjell är snortråkig.
Heda
Tack ingrids, jag tror att jag kommer att hålla med dig, så då får det nog bli Nordfjell i första hand! Väntar med Gabriella tills jaghaft tillfälle att bläddra i den...

Tack igen...

//Heda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon