ankiironninge
jag är så himla glad över att vi har lyckats med vårt dammprojekt..

nu undrar jag om det finns någon som kan dela med sig av erfarenheter
om att ha pumpen på även på vintern?

Vad ska jag tänka på?? är det något som jag behöver , extra inköp??

tacksam för svar..
Grönberg
Blir det riktigt kallt så funkar det inte så bra, jag brukar stänga av pumparna när det fryser, det finns isstoppar att köpa, men det funkar med att lägga frigolitskivor på ytan och ha en liten akvariepump som man placerar i en plastlåda med lock, gör ett hål i sidan på burken så att pumpen får luft.
Pumpen i dammen kan du ta upp om du vill, men har du den på ca 50 cm djup så kan den vara ute året runt, jag har en Eheimpump som varit ute sen -93 och den funkar fortfarande perfekt, lycka till!
HelenJ
Jag har min pump igång året runt. När det blir frostrisk kopplar jag bort filtret och låter istället vattnet rinna tillbaka direkt i dammen. I och med att det är rinnande vatten får man syresättning och det fryser inte till precis där. Pumpen värmer ju en del också, men den bör stå ganska djupt, 50 cm eller djupare som Grönberg säger. Så överlever fiskar och växter utan problem tummenupp.gif
ankiironninge
CITAT (HelenJ @ 22-07-2008, 22:28) *
Jag har min pump igång året runt. När det blir frostrisk kopplar jag bort filtret och låter istället vattnet rinna tillbaka direkt i dammen. I och med att det är rinnande vatten får man syresättning och det fryser inte till precis där. Pumpen värmer ju en del också, men den bör stå ganska djupt, 50 cm eller djupare som Grönberg säger. Så överlever fiskar och växter utan problem tummenupp.gif

tack för svar... *S får flytta pumpen till avdelning näckros djup..
kan jag då behålla vattenfallet på...eller måste jag ta bort det, och låta vattnet endast cirkulera i dammen..
koppla bort filtret var det....mm ok *S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon