Även den här dyker upp år efter år i mitt 1800-talstorp i Sörmland trots att jag inte gör ett dugg (håller på med fönster, tak och fasad...

, blommar nu. Någon som vet vad det här är?
Ser ut som en av mina astrar, höstaster, fast det kan det väl inte vara redan??
Hmm, ingen aning : ). Blommorna är rätt stora, uppåt 5 cm i diameter, växer på västsidan om huset och får alltså sol från lunch till kväll. Det ska tydligen vara mkt fin mulljord här om det nu kan betyda något?
Margith
22-07-2008, 20:24
Jag tror att det kanske kan vara en Aster alpinus, alpaster.
Den blommar hos mig nu.
Åsa, mälardalen zon 2
22-07-2008, 20:26
Jag tycker det ser ut som praktbinka (Erigeron Speciosus-gruppen) kallas även sommaraster.
Helen i Piteå Zon 5
22-07-2008, 21:28
jag tror också att det är praktbinka...
Efter att ha googlat en stund med era förslag så ser jag att Helen & Åsa träffat rätt, Praktbinka ("sommaraster"). Asterförslagen var nog bra, eftersom Praktbinka sägs ha "asterlika blommor". Nu har de "rosa fina blommorna där" nu fått ett namn - tack för det!
Kommer utnyttja detta forum mera, någon måste ha tänkt till här för länge sedan, för blommor blommar vid olika tillfällen på samma ställen i trädgården. Det knoppas just nu på några ställen, så jag återkommer med nya bilder inom kort. : )
Tack!
Japp...det är Praktbinka....de blommar länge och drar till sig massor av fjärilar......här blommar de nu!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.