Full version: vita larver...
mocca66
Vet någon vad det är för vita larver som äter sig in i mina träd???
Larverna har varit på ullungviden, syrenen och nu senast på en pil.
Det blir bara små hål in i stammen och sen ser man små spånhögar på marken när dom jäklarna gnager sig in i trädstammen!!
Larverna är krämvita och blir ca 1 cm långa. På ullungviden såg jag inte larverna förrän dom hade ätit upp hela innehållet i stammen, så när den vissnade och jag kapade ner den var den helt ihålig!!
Trodde jag var "ensam i hela världen" med detta elände, men så var jag på en trädgårdsvisning här i närheten och där hade dom skiten på en ullvide oxå! Är det någon som har drabbats av detta och vet vad det är????
Vore så tacksam om jag kunde få hjälp med vad detta är!!

Åsa, mälardalen zon 2
Ser de ut såhär?
mocca66
Jooo!!!!!!! Visst ser de jäkla maskarna ut sådär!!
Vet du vad det är??
Åsa, mälardalen zon 2
Det är en vivellarv det finns flera sorters vivlar som kan gå på ex. salix

Ex. denna (urklipp ur artikel på växteko):

Alviveln
(Cryptorhynchus lapathi)

Alviveln är 6 - 11 mm lång, gråsvart med ett diffust, ljust tvärband och ljusa bakändor på täckvingarna. Halsskölden har en köl. Skalbaggen kommer fram på hösten och gnager små hål i barken på gröna skott av salix, poppel och al.

Efter övervintringen sker äggläggningen under hela sommaren i nedre delen av stammarna och i grenar. Äggen kläcks först efter övervintring. Livscykeln är alltså tvåårig. Larven, gör en uppåtriktad gång inuti veden. Gnagspån transporteras till ingångshålet och utgör ett tecken på angrepp. Ofta blir grenarna senare knäckta av storm eller snö. Skadorna kan bli allvarliga, främst på poppel. Den enda kända bekämpningsmetoden är att klippa bort angripna skott innan larverna hunnit lämna dem, men detta har troligen dålig effekt om naturliga värdväxtbestånd finns i närheten.

Här hittas bilder på alvviveln vuxna + larver

Bassam
sommar slut och de lägger sina ägg, du kan spreja med sommar oljor som täcka ägg och lämna inte de andas så nya generation i ägg ska dö.
H: Bassam
mocca66
TACK för era svar!!! Du var duktig på dethär med ohyra Åsa!! yes.gif Vad är det för Olja man ska använda Bassam?? är det någon speciell eller går det med vilken olja som helst?
Bassam
Det finns färdiga blandad du kan köpa från affären,
Det heter: FLORINA
Lustgård
Det naturliga steget
FLORINUM
För vårbehandling av frukträd och bärsbuskar
Mot ägg, puppor och
Första generationen bladlös,
Spinnm fl
Det allt som står på flaska, jag köpte den från ZETAS , men dua ska fråga dem , för att finns för vår och vinter, välja den som jag skrev nu VÅRBEHANDLING.
H: Bassam

mocca66
Tack för tipset på preparatet jag kan använda! Ska kolla upp om det finns att köpa här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon