rbn
Hej!
Jag har fått problem med min physalisplanta. Den har fått vita fläckar på bladen, se bilder. Den står i vårat växthus. Jag har kollat efter skadeinsekter och har hittat bladlöss (tror jag i alla fall att det är). Inte är det väl bladlössen som åstadkommer dessa fläckar? Om det är nån som har ett bra knep på att få bort bladlöss så är jag tacksam för tips, då jag även vill bli kvitt det problemet.
Åsa, mälardalen zon 2
Ser ut som brännskada möjligtvis har det legat vattendroppar där som blivit som brännglas då solen börjat skina.
rbn
Tack för svaret. rolleyes.gif Kan man få brännskada utan att det har legat vatten på bladen, jag är säker på att de inte har fått för mycket näring så det kan inte bero på det.
Åsa, mälardalen zon 2
Ja man kan få brännskador utan att det legat vatten på bladen men jag tycker det ser ut som om det legat vatten med tanke på vart brännskadorna är. När växter har gott om vatten och det blir ett högt vattentryck så pressas vatten ut genom klyvöppningarna under natten främst längs kanten på bladen (= samma som dagg) och det är ju där brännskadorna finns.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon