yla

den är ganska tjock björken jag kan lägga armarna omden nertill
nu har den ett stooort hål i sej o där samlar den vatten
jag antar att det är lite bråttom att ta ner den eller?????????
bladverket är friskt o den ser inte sjuk ut
vad ska jag göra
Gossen Ruda
Bråttom och bråttom, jag hade i alla fall väntat till vintern. rolleyes.gif Cilla har kanske en annan mening men så här hade jag tänkt: Den kan säkert stå i flera år till men till slut kommer rötan att ta död på den. Då är veden så rötskadad att mycket lite går att använda till spisen. Dessutom ökar risken hela tiden att en storm skall fälla den.
Gossen Ruda
Bråttom och bråttom, jag hade i alla fall väntat till vintern. rolleyes.gif Cilla har kanske en annan mening men så här hade jag tänkt: Den kan säkert stå i flera år till men till slut kommer rötan att ta död på den. Då är veden så rötskadad att mycket lite går att använda till spisen. Dessutom ökar risken hela tiden att en storm skall fälla den.
yla
jo jag skulle nog också tro att vintern blir bra då den inte tar död på alla blommor under sej då den faller o så hoppas jag att inte nån storm tar den först då sad.gif
Hannele
Våran asp med lika stort håll har stått kvar över tio år nu.
Men vi sågade ner de största grenarn, så vi slipper köpa nytt staket tilll grannen... tongue.gif
Cilla
Ett hål i ett träd innebär att stammen är eller håller på att bli mer eller mindre rörformad inuti. Det finns standardmått för hur tjockt och hur stor cirkel "röret" ska vara för att ett stadsträd ska få stå kvar. Det är inte att trädet får in vatten som är det allvarliga, utan de rötsvampar och annat som här verkar ha besegrat trädets försvar.

Ekar, äppelträd, lindar och många andra kan stå flera decennier med rörformade stammar, medan björken snabbare förmultnar, drabbas av rötsvamp mm. (Det är därför man inte beskär björk.)

En björk av den stamdiametern som du nämner har uppnått en hög ålder. För att se ungefär om trädet står på ett "rör" redan kan du använda en pinne och peta in och ned i hålet. Om det är mjukt långt in och ned har rötan gått långt.

Står björken på ett ställe där det kan falla på människor eller byggnader bör det antingen kontrolleras av arborister, eller tas ned.
yla
Tack Cilla
jag tror att det blir motorsågen alltså
jag har gott om björk på tomten så det blir inget stort hål efter just den björken
men det kan bli stora hål i min husvagn wub.gif o i stugan
mina favorit björkar får iallafall vara o min tall som är över hundra år kanske tillomed över 130 år är friska o fina
så det blir ved till sonen rolleyes.gif han behöver det nu sedan han flyttat ut i ett hus me braskamin smile.gif
så tackar för svaren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon