Full version: Camelia
CillaM
Köpte i vårvintras en Camelia mot bättre vetande. Den blommade då och ett tag framöver efter det. För 1.5 månad sedan ca dök 20 knoppar fram på den men sedan dess har den bara stått, med knoppar. Inget händer. Är det bladknoppar eller blomknoppar?
Alexander-VG-zon3
bladknoppar brukar vara spetsiga och pyramid formade . knoppar är runda och breda . knopara och bladknoppar tar lång tid på sig .
Christer i Falköping
De lär inte blomma förrän i vinter. Vad du än gör nu, så låt den inte torka. Knopparna kommer att sitta kvar och till och med utvecklas ända fram tills de skall slå ut. Då kommer de att torka in och trilla av. Så mycket vattning hela tiden!
Christer.
CillaM
OK och tack Christer. Lät positivt att det är blomknoppar iaf
MariaS
Camelian är som rhoddisar, magnolia och många andra växter. De sätter helt enkelt nästa års knoppar nu.
Sen är det som Christer påpekar, låt den inte torka helt, men ha den inte allt för våt i vinter heller, så det blir frysskador på rötterna. För du tänker väl ha den ute i alla fall, eller....
CillaM
Nja, jag vet inte det. Jag ställde den i köksfönstret när jag köpte den o där har den stått sedan dess, ca 5 månader. Jag tar sällan ut krukväxter då jag alltid lyckas få ohyra på dom. De enda som jag tar ut mellan april och slutet av november är passionsblommorna, o dessa står i växthuset o klipps och rengörs noga innan jag tar in dom. Jag har ingen skugga utomhus för Camelian.
MariaS
JAg lovar dig att du kommer få mycke större glädje av den om den kommer ut. Jag vet att jag bor i något bättre zon än dig, men min camelia står altså planterad på friland! Innan jag planterade den där så fick den stå på glasverandan i två vintrar. Kolla vilken sort det är du har, så ska vi se hur "tålig" den är.

Jisses, nu låter jag som flaxss... Men faktum är att camelian mår bättre ute om det är en frosttålig sort.
CillaM
OK, here we go... det är en Kasuga Yama. Om det nnu är en frosttålig en, ska den planteras i surjord, tex. med roddisarna jag har? De står ganska skuggigt, eller rättare sagt, det är dom som skapar skuggan på det stället.
Alexander-VG-zon3
CITAT (CillaM @ 23-07-2008, 21:20) *
OK, here we go... det är en Kasuga Yama. Om det nnu är en frosttålig en, ska den planteras i surjord, tex. med roddisarna jag har? De står ganska skuggigt, eller rättare sagt, det är dom som skapar skuggan på det stället.

den blommar mellan okt till maj . beroende sort . finns sorter som både är höst och vårblommande . sedan beror det på klimat när dom blommar i sverige om dom är ute blommar dom oftast i april-maj men även på hösten och förvintern och tidig vår har mina blommat ,,,milda vintrar redan i feb-mars . har man dom i en vinterträdgård börjar dom blomma redan i jan-feb en del sorter . alla är inte härdiga . det är bara rena arter dvs enkla röda eller vita färger som är dom tåligaste sorterna både att återhämta sig och ändå växa bra i lite sämre miljöer dock är dom inte dom allra frosttåligaste dessa rena tål neråt -12c -20c . fframodlade varianter ibland hyrbid med andra camellia arter tål neråt -22c -23c . jag har bara en sort som jag lyckas övervintra det är en röd dubbel och den ger jag skydd i zon 1-2 . alla andra har dött med skydd speciellt är dom som mest känsliga på våren när det växlar och även under ostadiga vintrar . även denna vinter förlorade jag min camellia med rosa dubbla blommor med vitspräckliga blommblad . visst går det att odla dom på friland i zon 0-1(2) ,,skaffa en härdigsort och plantera den i ett väst-öst läge som gärna är varmt och vindskyddat och så blir det kallt så skydda den . då våren . och då kommer den klara sig fint . i England trivs dom ju väldigt bra lika så i USA . dock knopparna tål ju inte alltför hård frost . även blommknopparna blir skadade av hård frost och till våren öppnar sig en brunblomma eller ligger dom flesta på marken av alla hårda vintar . lika så blommor som slagit ut tål inte heller frost .

annars odlar man dom i krukor som man tar ut på våren när det är runt +5c och tar in på hösten när det blir frost på dagen . tar in under natten och så ut under höst-vinter dagar. kamelian trivs mycket bättre ute och den behåller knoparna i vår svala fuktiga höst och blommar bra och trivs mycket bättre ute . sedan övervintrar man den inne svalt runt 0c +15c och ljust . planteras om i feb i surjord .

känner inte till din sort ,, kan det vara en hyrbid mellan Camellia japonica och Camellia sasanqua ?? såfall är det nog en av dom härdigare sorterna .
CillaM
Tack för det utförliga svaret flaxss. Jag tror att jag lämnar camelia stående i köket precis där den står nu. Den verkar ju trivas där men så orkar inte jag "dalta" med växterna utomhus. Inomhus har jag inga rådjur eller sniglar och här kan jag klappa den medhårs utan att ta av vindskydd osv. Här har jag koll på den med andra ord. Tack igen smile.gif
Christer i Falköping
Ja trivs den så finns det ingen anledning att göra något. Men till vintern måste du nog flytta den till ett svalare ställe. De kan gott och väl överleva ändå, men brukar då drabbas av all ohyra du kan hitta.
Nog för att de är vackra, men personligen är de allt för pimpinetta för att jag skall tycka de är mödan värda. Då är Gardenior betydligt trevligare, plus att man får doften från blommorna.
Christer.
Alexander-VG-zon3
även om den trivs nu ,, så trivs den bäst ute under den tid den kan vara ute ,,och sedan övervintra svalt . utan svalka kommer den blomma dåligt .
CillaM
Tack Christer och Flaxss. Det är ganska så svalt i köket på vintern, det kan jag lova. Och skulle den inte klara det så finns verandan i värsta fall. Intressant nog har min mamma 2 camelior, med knoppar, som står väldigt varmt, året runt. De blommade i vintras. De står i en inbyggd, isolerad balkong som man kan gå in i från huset, balkongen är alltså ett extra rum nu för tiden. Inga undantag utan regler sägs det smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon