Full version: Parasollblad
sway307
Hejsan
Idag köpte jag parasoll blad 1 planta som var frösådd den är ca 3 cm hög och 4 cm diameter på bladen.
När jag har läst lite om denna vackra perenn så har jag funnit att den gillar skuggiga lägen och det är i princip det enda krav den har. Men nu tioll frågan hur viktigt är det att den står i skugga? Jag planerar nämligen att plantera den i anslutning till en buske den kommer få en del hel del sol, men den kommer vara i skyddat läge av busken och skonad ifrån en del. Tror ni att den klarar detta? eller är det lika bra att plantera den på norrsidan direkt och skippa idén?
Hur snabbt växer dem? kan man räkna med blad i tallriks storlek i sommar eller växer dem långamt?

Vore VÄLDGT tackam för snabba tips på detta.

MVH/Jens
HelenN
Den vill stå i djup skugga eller under nåt träd.....kräver fukt för att bli stora bestånd.
Marita i Vasa
Vi har Parasollblad under granar. Tidigare stod det mera soligt men slokade så fort solen lyste på det. Efter flytten har det inte slokat en enda dag trots att platsen är ganska torr. Jag mätte det i dag och här är resultatet. Bladdiameter 60-70 cm, höjd 100 cm och diameter på plantan 150 cm. Den blir alltså mycket stor och kräver stort utrymme. Inte lätt att tänka sig hur stor en vuxen planta kan bli när man har en liten frösådd planta på några centimeter.
[attachment=21675:2008_a.jpg]
renate
Mitt parasollblad står under äppelträdet i halvskugga.Jag köpte plantan förra året men har inte växt nämnvärd.jag tror den växer långsamt eller så har jag vald fel plats.Bladen är lite mindre än min hand. Jag går ut och ta en bild.
sway307
Det verkar som att den verkligen behöver skugga då. Under ett träd får den ju inte alltid skugga. Hur är det under dina granar Marita? Där når väll solen dem några timmar per dag eller är det helt skugga?
Marita i Vasa
Visst träffar solstrålarna dem ibland men alltid silad genom grenverk. På sin tidigare plats hade de helsol någon timma och slokade alltid men reste sig när solen gick bort. På nuvarande plats har jag aldrig sett att de skulle sloka. Speciellt vått är det inte heller så denna supertorra sommar har de fått någongång ibland en kanna vatten. Jag har vattnat mest för att jag trott att de behövt vatten , inte för att de ens visat tecken på att sloka.
sway307
Marita. har du några andra plantor planterade intill denna vackra växt?eeller under? skulle du kunna lägga upp en bild på hrlheten med rabatteb där plantan står o inte bara plantan om det inte är för mycket besvär.
Marita i Vasa
Jens! Parasollbladet står inte i någon rabatt. Det står bredvid vårt komposthus mellan stenar och granar. Naturligtvis har vi vid plantering gjort en bädd med jord och hästgödsel men någon riktig rabatt är det inte. Som undervegetation har vi provat lite olika. Hasselört är dock mycket vackert tillsammans med parasollbladet. Vi har hasselört just nu som håller på att breda ut sig under de stora bladen. De har lite samma bladform man helt olika gröna färger och just detta ger en fin effekt. Jag kan inte nu fota någon helhet därför att vi har ett plantförsäljningsbord framför parasollbladet. Vi håller öppet hus alla tisdagar i augusti kl 16 - 20 och ger också besökarna en möjlighet att köpa plantor av det som växer i trädgården.
sway307
Oj , riktigt roligt låter det. Hur är reaktionerna på parasollbladet? Jag tycker int man ser sådana varje dag. Jag funderar på att eventuellt plantera Japansk Malört under bladen men tror du dem kan klara sig i samma miljö som bladen?
Järfälla
Malört ska ha torrt och soligt. Väldränerad jord.

Tvärtom mot parasollblad.

Välj växter med samma ståndort så blir det enklare... :-)

Under Parasollblad skulle du kunna ha nämda hasselört (sprider sig dock långsamt).
Om det är ett ställe på entrésidan kan du satsa på skugg-gröna som är superfin året om, glänsande lite ljusgröna små blad, en halvbuske egentligen. (Marktäckare men kanske 20 cm hög.) Eller sockblommor, som också kan ta lite tid på sig att etablera sig (att börja sprida sig), men är superfina sedan! Myskmadra vore väl nåt förrsten, som blommar om våren och doftar underbart. Sprider sig snabbt men är inte svår att dra bort där man inte vill ha den. Skir och fin, i kontrast till parasollbad.
Jag skulle även kunna tänka mig ett kort vitvariegerat gräs som sprider sig, som kinesisk bredbladsstarr.
Överbölingen
Tack för odlingsanvisningarna fast det inte var min tråd. Har köpt ett P-blad i Nordvik. Tänkte ha det i Bullatalunden men danen ä de sol fyra år fram i tiden. Tänker sätta det i björklunden i stället men där är det tusan så svårt att gräva. Björkarna är ca 40 - 50 cm i diameter så rötterna är grova. Hur stort djup behöver de? Tänkte lägga en pressening i botten för att hålla kvar fukten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon