Full version: iris utan blommor
kajsatb
Hej!
Har köpt hus där det bla finns Iris i trädgården men den vill inte blomma. Rötterna ligger högt upp och bladverket ser friskt ut. Någon som vet vad det kan bero på? Spelar ålder roll? Eller att den varit lite bortglömd och stått tillsammans med en del ogräs, tex kvickrot?
Sussie F-Flower
Mina blå-gula irisar blommade inte heller i år.
Förra sommaren och förrförra sommaren när de var nyplanterade blommade de så fint.

Jag fick ett helt "sjok" från min mammas trädgård. Hon trodde att kylan som kom i mitten/slutet av maj var orsaken till att de inte satt blom, då de är väldigt känsliga just då, sa hon.

Jag vet inte var i Sverige du bor, tänkte om det kanske var samma för dig...?

Annars får du avvakta svar från de mer rutinerade...

Sussie.
HelenN
jag köpte flera småplantor förra året och fick då veta att det kan ta flera år innan de blommar. Så håll ut!
Christer i Falköping
Årets blomning beror på hur det var året innan och till viss del även året innan det. Orkar de inte samla på sig tillräckligt med energi då, blir det helt enkelt ingen blomning i år. Förra året var det inte mycket sol till exempel, har de då haft det lite knapert året innan det orkar den helt enkelt inte blomma i år. Finns naturligtvis de som alltid blommar ändå, men ungefär så fungerar det.
Christer.
Gunilla T
Vilken sorts Iris är det?

När du skriver att rötterna ligger högt gissar jag att det kan vara Iris germanica - Trädgårdsiris. De har rhizomer dvs tjocka rotknölar som mycket riktigt skall sitta högt vid plantering.

Om det är Iris germanica kan utebliven blomning bero på konkurrensen av ogräset eller på att de inte har blivit delade och omplanterade på ett antal år.
kajsatb
Jag vet inte vad det är för iris eftersom det inte är jag som planterat den. Allt ni skrivit om snö i maj (jag bor i Dalarna), konkurrens av ogräs, inte delad på länge (den har nog fått härja fritt i många år) dåliga somrar tidigare år osv spelar säkert roll. Tack för alla svar. Jag ska göra ett ryck i höst och gräva om landen så får vi alla hålla tummarna för att vi får irisblommor nästa år!
Bassam
--ibland när jorden har mycket väte i jorden och lite P K det kan växt har mycket grönskar och lite blommor eller inte blommor.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon