kajsatb
22-07-2008, 22:18
Hej!
Var ordentlig och knipsade av blommorna på vår rabarber men nu verkar det som om det ledde till röta i stjälken. Bladen gulnade och vissnade/torkade och när jag rensade bort den bruna stammen var den helt murken och nästan ihålig. Längst ned vid roten var det något genomskinligt "slem". Kan jag ha rätt i att det är röta som är orsaken? Kommer min rabarber igång igen eller är det kört? Om det är röta, kan det ha spridit sig ner till rotsystemet?
Man brukar visserligen rekommendera att snarare rycka bort rabarber och inte klippa av. Men jag tror snarare att det kan vara angrepp av stjälkfly, som kan äta ur stammen så att det sedan ser ut som röta.
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=5650
Skruttis
23-07-2008, 07:17
Är det hela plantan som drabbats eller bara de stjälkarna som burit blommor?
De stjälkar som jag skurit bort som blommat beter sig alltid på det sättet men det har aldrig varit någon fara för resten av plantan.
Brukar bara rycka upp den sista ihåliga biten när den torkat ihop lite.
kajsatb
26-07-2008, 10:00
"Rötan" började i toppen av plantan där jag ryckte bort blomknopparna och vandrade sedan neråt. Hela den stora huvudstjälken var förstörd och bladen vissnade uppifrån och ner. Bladen längre ner var ok men jag tyckte det var bäst att ta bort allt och låta plantan börja från början, om den nu orkar. (Jag kan tyvärr inte visa med någon bild eftersom jag redan tagit bort rabarbern, men det hade ju varit enklare.)
kajsatb
26-07-2008, 10:20
Tack för tipset om stjälkfly Kurt! Är det slemmet som är äggen? Borde man skölja bort det? Tror du jag gjorde rätt som tog bort allt? Kan de ha krypit ner till rötterna så jag måste gräva bort hela plantorna? (Jag vet att man ska rycka bort men tack för info)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.