När är det bäst att gräva (iordningställa) ett nytt potatisland? Tänkte gräva antingen där det nu växer högt "ängsgräs" eller gamla risiga snöbärsbuskar. Är det bäst att gräva nu eller ska man vänta till våren?
Gräv så fort som möjligt och försök att efter hand rensa bort så mycket ogräs som möjligt. Är det gräsmark så kan det också finnas knäpparlarver och andra insekter som kan ge problem med potatisen, då är det också bättre att vända runt jorden så att gräsrötterna dör.
Jag gräver också fram ett nytt land nu på sensommaren - det är mkt sten i backen men sedan är det ganska styv jord och jag kommer att släpa dit några hinkar sand att blanda ut med, samt diverse mullämnen under vintern som ett tjockt täcke (gräs, löv, tång, halm etc). När den där täckningen ligger där över vintern räknar jag med att maskarna ska göra ett utmärkt arbete så att jorden är bra till våren. Men som sagt - knäpparlarver får man nog räkna med. Jag kanske kommer att odla annat i landet ett par år innan jag övergår till potatis, av den anledningen. Det sägs iof att knäpparlarverna gör mest skada andra året.