sway307
Var idag iväg på ett trädgårdstramp med vår trädgårdsförening. Jag fick se en hur fin växt som helst!
När jag frågade närmsta så sa dem att den hette revsuga. Efter att ha kollat upp det så är det inte revsuga.

Denna växt är marktäckande. Eller iaf växte den efter marken på rabatten osk slingrade sig över kanten och ner i sprickorna mellan stenarna och fyllde dem perfekt. Bladen var något h2järtform aktiga" Röda blad Djupt mörkröda. och VÄLDIGT glansiga. ihopkrupna. Blad storleken var kanske 2 cm på bredaste och max 3-4 cm lång. En vild gissning är att den är en skuggväxt. Kanske besläktad med murgröna eller liknande?

Hjälp mig hitta denna vackra växt, den skall få ta plats i vår stenmur här hemma!
HelenN
Det låter som revsuga.....en mörkbladig!
Åsa, mälardalen zon 2
Ajuga reptans ´Purpurea´ = rödbladig revsuga kanske?
Gunilla T
Gissar också på Ajuga reptans- en revsuga. Det finns minst ett tiotal namnsorter i odling med olika bladfärger från grönt, rött, nästan rosafärgade och även variegerade.

Trivs bäst i skugga och fukt men klarar även full sol.
sway307
Den var det! otroligt vackra växter, är de lätta att ta en platna av och hur fort växer dem?
Ingrid Zon3
De växer fort! utmaningen brukar vara att hålla dem på plats. Jag fick 3 små skott från en i trädgårdsföreningen för tre år sen. De tänker ett par kvadratmeter nu smile.gif

Eftersom de revar så är det bara att ta ett reva och stoppa ner i backen, sen ordnar det sig. Jag har brokbladig om du vill ha.

[attachment=22092:revsuga.JPG]
Irene_L
Och jag har rödbladig om du vill ha. yes.gif
Så här ser den ut när den blommar:

revsuga.JPG Rödbladig revsuga, Ajuga reptans artropurpurea.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon