ängsvädd
Hej, jag fick en fråga från en bekant som jag inte kunde svara på, jag sa att jag ska slänga ut frågan på min kunskapsbank odla smile.gif Jag vet inte under vilken avdelning den passar, men många läser ju småprat iaf.

Så här skrev hon:

Vet du varför vatten fläckvis kommer upp ur vårt grus som vi har anlagt på vår infart ? Har det med jordens dragningskraft så här på kvällen för vi ser ju inget på dagen . Eller också är det en läcka någonstans. Vii har tittat förut när vi grävde ur att där fanns det inget rör som ligger i jorden där.

Det ser ut som om vi vattnat men nej då . Jag vet att du kan så mycket så du kanske har någon aning om detta. Första gången vi såg det var det bara en fläck och vi trodde någon hund eller så hade kissat . Nu är det mera fläckar i alla fall i kväll . Kul om du har någon susning vad det kan vara .
Ralf
fotot är taget på natten när daggen/nattfukt lägger sig, det är den som syns på bilden. En anledning till att den är ojömn är att olika stenar har olika egenskaper, tex suger åt sig vatten olika mkt.
och givetvis lägger sig ej fukten som en perfekt matta.
ängsvädd
Å tack Ralf för svar biggrin.gif Det låter rimligt.

Jag ska vidarebefordra det svaret, och andra också om det kommer några fler biggrin.gif

Edit: Jag ger henne länk till tråden istället biggrin.gif
ängsvädd
Jag fick ett mejl från frågeställaren:

Vad kul att du tog in detta kan vara så men varför är det inte så på andra grusgångar ????

Ralf
CITAT (MimmiH @ 23-07-2008, 18:54) *
Jag fick ett mejl från frågeställaren:

Vad kul att du tog in detta kan vara så men varför är det inte så på andra grusgångar ????

Men det är det ju, i alla fall har jag sett detta lite varstans.
Myosotis
Det borde hänga ihop med temperaturen, mer kondens om det t.ex. går en kallvattenledning under, men här är det ju fläckvis. confused.gif
henriks
Hänger säkert ihop med temperaturen, men jag skulle inte tro att en vattenledning påverkar marktemperaturen så mycket att det märks.

Däremot kan variation i tjocklek på gruset, närheten till berg, jordart, gruskvalitet mm mm säkert påverka temperaturen.

Såg liknande fenomen här, nu på förmiddagen, i skuggan, där sole ännu inte kommit åt att torka upp daggen var gruset fläckigt på liknande sätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon