Full version: Ko-säkra blommor?
Riedern
Hej!
Vår tomt angränsar mot ett betesland för kor. På vår sida så har vi gräsmatta fram till tomtgränsen, sedan kommer ett elstängsel som håller korna i schack. Under detta elstängsel har vi en ca 20 cm bred rimpa där
nu bara ogräs växer.
Nu har vi önskemålet att ersätta detta ogräs med prydnadsblommor.
Dessa blommor kommer att från vår sida "attackeras" av en Automower, Automowern klipper inte där, men
kan köra in ett hjul i detta område ibland.
Från andra sidan så kommer dessa blommor att "attackeras" av betande kor.
Så min fråga är:
- Vilka dekorativa, relativt höga, blommor är ointressanta för kor att äta upp?
Piccante
Inga, är jag rädd för. Kor undviker iofs mer eller mindre giftiga växter som smörblommor, backsippa och liljekonvalj fast de är inte giftigare än att de klarar av att provsmaka på dem oxå innan de lär sig att undvika dem.
KURT
Borde inte digitalis och andra giftiga växter fungera?
Fågelvägen
@ Kurt: Dethär har jag skrivit förr: En del växter som är giftiga för oss är inte alls farliga för idisslare. Vi har haft får som satte i sig en stort bestånd med liljekonvaljer, de inte bara smakade lite. Fåren mådde bra, men liljekonvaljerna försvann. Också röd flugsvamp går bra. Och rådjuren (också idisslare) äter regelbundet både potatisblast och rabarberblad.
Revsmörblomma lär kor undvika. (Den ger mjölken dålig smak. Inte för att jag vet om kon tänker på det?)

@riedern: Lyckans ost som har en fridfull utsikt med betande kor! Kanske du behöver en ko-konsult: en utflykt till ett naturbete med kor kunde visa vad de INTE ätit?
Digitalis kunde ev. lämnas i fred av korna, men om platsen är blåsig har den svårt att växa snyggt upprätt. Den som äger elstängslet blir kanske inte heller så glad över höga växter just där.
Är det inte enklare att köra med en trimmer när ogräset blir störande?
Riedern
Hej igen!
Då vi hade gott om tagetes i vårt trädgårdsland så planterade jag ut ett antal under elstängslet.
Igår var allvarets moment. Det var återigen dags för korna att nyttja betesmarken närmast vår tomt ...
[attachment=21939:Kor_tagetes.jpg]
... och tageteserna överlevde smile.gif
Jag ser 4 möjliga anledningar till att dessa tagetes överlevde:
1) Korna gillar ej tagetes
2) Elstängslet skyddade dem
3) Dessa kor är väluppfostrade och vet att de ej ska äta prydnadsblommor
4) Automowern höll korna i schack och försvarade våra tagetes tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon