Full version: Finlands vita ros
Felicia
Hej,
Jag har en Finlands vita ros som ser riktigt risig ut, den har nästan inte fått ett enda grönt blad i år men grenarna ser friska ut och den har även blommat lite (fast dom är klart mindre än vad dom brukar vara). Ifjol var den också risig men inte lika mycket som i år.
Är det någon som vet vad detta kan bero på och vad jag ska göra? Kan jag skära ner den helt och isåfall när?
Vet inte om det kan bero på att för två år sen så fick den rejält angrepp av löss som jag behandlade men den verkade då repa sig bra och blev fin igen den sommaren.
Ezereht
snabbgissning är gödsel? Har du gett den lite kogödsel i år? Och vatten.
Felicia
Jo, den har fått kobajs plus att jag vattnat den.
Den var ju inte så fin ifjol heller så det verkar ju vara något knas sad.gif
Ezereht
kan det vara nematoder bland rötterna? Har du grävt lite och kollat hur rötterna ser ut?

Låter skumt, den rosen brukar ju vara hur frisk som helst! Jag har 3 ex själv.
Stiffe
Bladlössangrepp har ingen betydelse, i vart fall inte för detta problem. Den får gödsel och vatten, kan det vara så att den står för blött med dålig dränering t ex? Det finns det ingen ros som uppskattar. Annars, hur är det med svartfläcksjuka etc?
/S
Felicia
Nej, jag kan inte se något konstigt med rosen, vare sig med rötter eller annat, förutom att den inte har några blad crying.gif
Den står nog inte för blött heller. Vi har ju haft väldigt lite regn så jag har vattnat den mellan varven men knappast för mycket.
Nån som vet hur mycket man törs klippa ner den? Jag tänkte att eftersom den sett eländig ut sedan förra sommaren så kanske det vore bäst att göra en rejäl beskärning.
Lite konstigt är det ju - Finlands vita ros är ju så himla tålig i vanliga fall..
Har andra sorters rosor som egentligen inte ska gå i den zon jag bor i men dom verkar trivas jätte-bra.
Adelina
Jag hade klippt den hårt i vår! Då kan den fulaste ros repa sig. Den kommer inte att blomma det året dock.
renate
Finlands vita ros är tåligt som bara den,konstigt att den inte har blad.Kollar om grenerna är bruna när du klipper i den,då är den död.Du kan klipper ner den nu,det brukar jag göra när mina blir risigt.Mina får inte mycket gödsel men jag har bra trädgårdsjord, jag vattnar aldrig Finlands vita,de får klara sig själv och gör det också.
Felicia
Ja, det är konstigt. Den är ju så tålig..
Jag får prova klippa ner den och se ifall den repar sig till nästa år i alla fall. Grenarna är ju gröna och fina men utan blad, bara någon enstaka blomma.
Trist, för den brukar ju vara så himla fin i vanliga fall, drivfull med stora, vita blommor.
Jag brukar inte vattna den i vanliga fall men eftersom vi haft så torrt nu plus att den sett så risig ut så har jag vattnat den en par gånger i sommar.
Tack för era tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon