Hade tänkt mig några stiliga ljusgula stockrosor i kanten av en framgrävd mur. Jag vet att de inte kan blomma förrän nästa sommar, men hur ska jag tänka?
Ska jag försöka få tag i frön och så nu? I så fall - går det bra att så på själva växtplatsen, eller ska det vara i kruka först? Hur lång tid tar de på sig för att komma upp (jag odlar på sommarstället, så jag kommer inte att vara där så ofta efter mitten av augusti) - kan ju bli knivigt med vattning och sådant möjligen?
Eller är det bättre att tänka sig att köpa plantor? Kanske svårt att få tag i just den ljusgula varianten? Kanske skulle köpa "privatplantor" på Tradera eller ngt sådant - är det okej tro?
inpass mottages tacksammast
Köp och så! Det skulle jag göra! När de frösår sig själva så ser man småplantor nu. De kommer upp ganska fort och vattning är ju mest viktigt i början...plantor sådda på friland utvecklar rotsystem fortare och klara sig bättre än om du glömmer att vattna krukor.
Från mitten av augusti brukar det ju vara lite fuktigare och även ordentligt med nattdagg som inte är att förakta när det gäller våra plantor.
Lycka till!
//Heda
Christer i Falköping
23-07-2008, 15:44
Absolut! så nu, så kommer de att blomma nästa år.
Christer.
Sascha34
24-07-2008, 02:16
CITAT (EKLO @ 23-07-2008, 14:06)

Ska jag försöka få tag i frön och så nu?
För en vecka sedan köpte jag ett paket stockrosfrön och sådde dem i små krukor som jag ställde ut på balkongen hemma. Det tog 6-7 dagar för dem att gro och igår har jag planterat dem i rabatt. Tänk på att ett paket frön med ca 20 frön kostar ca 25-30 kronor och bara en planta kan kosta samma pris!:-)
Tack för era svar, saken är klar: Jag skaffar frön.
mimmi 1
04-08-2008, 18:34
jag hakar på här.... tror ni att det går att sätta frön av stockros nu, även så högt upp som zon 5-6??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.