Hej!
Jag har en inglasad balkong i väster som trots öppna glas blir stekhet på em. Både krasse och tomater har fått brända blad (antar jag iaf, jag har inte odlat på balkong förr, men det finns inget som kryper...)
Nu tänkte jag höra om nån har något trevligt förslag till balkonglådorna till nästa sommar? Vi är oftast inte borta mer än en helg och skulle det bli längre har vi folk i närheten som kan vattna, så det är inte största problemet. Men som sagt solen står på från kl 15-20 lite beroende på månad så klart.
Jag har viss förhoppning om att krassen kan överleva och blomma fint om jag flyttar in den en bit och inte har den precis på räcket under fönstren, men vad mer finns det som blommar och inte är kaktusar?
Doroteablomma
Påfågelsblomster
Solvisare
Flocksidenblomma
Femudding
Hibiskus
Bougainvillea
Blå Blyblomma
Som du sa, många av dessa är mycket törstiga, men Bougainvillea till exempel vill inte ha så mycket vatten.
Chamomille
23-07-2008, 14:48
Välkommen till Odla Becca
Jag har balkong i samma väderstreck som du fast inte inglasad. Där har jag bla pelargon och lavendel, som jag kan rekommendera. Pelargoner har jag även i köksfönstret åt samma håll och de klarar sig fint fast det kan bli riktigt hett där i solen.
På balkongen kan andra växter sloka lite när det blir för varmt men dessa två sorter verkar klara det mesta.
Alexander-VG-zon3
23-07-2008, 22:59
hur kallt blir där på vintern ?
Tack för svaren!
Bouganvilla har jag tänkt skaffa mig en nästa vår/sommar. Jag ska slå upp och fundera kring de andra.
Pelargoner är jag tyvärr inte så förtjust i, annars hade det kanske varit något... men lavendel luktar gott och jag kan säkert lyckas få några av svärmor. Hon har ett helt hav!
Vintertemp. har jag ingen aning om. Jag tänker lägga ut en termometer i vinter och se efter. Men jag tror att det kan bli ganska kallt beroende på vädret ute. Jordgubben ska få en liten frigolitlåda så den klarar sig. Förhoppningsvis håller det sig över nollan, men som sagt mätning skall göras i vinter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.