Jag köpte en svart vinbärsbuske för tre år sen. Den är nu 0,5 m hög grön och frodig men det har aldrig givit några bär. Den står ganska bra, den har bra jord och jag lägger på lite kompost varje år.Vad gör jag för fel.
Greta
Blommade den alls? Den kanske är för ung fortfarande?
Vi hade vinbärsgallkvalster på våra svartvinbärsbuskar, så där blev det inte heller någon skörd. Man ser gallkvalsterangreppet på vårvintern långt innan knopparna slår ut, då knopparna är runda som ärtor. Gallkvalstren hindrar blomningen, så vi fick inte ett enda bär från våra två stora buskar. Vi sågade ner buskarna helt förra året och nu verkar kvalstren vara borta (de började skjuta nya skott från roten), men de nya skotten är ännu för unga för att ge bär.
Åsa, mälardalen zon 2
23-07-2008, 15:41
Sluta ge kompost + gödning under några år + klipp inte i busken och vattna ordentligt regelbunder från tidig vår, svarta vinbär kräver en hel del vatten speciellt som unga plantor.
NU HOPPAS JAG ATT DET BLIR RÄTT FÖR JAG HAR ALDRIG SVARAT PÅ NÅGOT FÖRRUT. bUSKEN HAR ALDRIG BLOMMAT. jAG TACKAR FÖR DE TIPS JAG FÅTT OCH VÄNTAR YTTERLIGARE NÅGRA ÅR PÅ BLPMNING OCH SKÖRD.
GRETA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.