Full version: Hundtvätt
Chamomille
Nu har jag hand om en sån här liten sak...

[attachment=21686:Hundar_003.JPG]

Jag tänkte bada voffsen och undrar ifall jag kan använda "vanligt" hårschampo eller??? Till mina andra hundar har jag tagit ett milt schampo, men denna långhåriga sak confused.gif
Hur gör ni?
Grå
Jag kör med Sportsmans Pride's rapsoljeschampo (vid de tillfällen jag inte behöver använda Dermocan wink.gif) till mina.
När jag hade Beraded Collie blev jag rådd att inte använda balsam för att det lättare tovade ihop deras "ulliga" päls och nog var det så. Hur det funkar på (papillon??) vet jag däremot inte.

Du får väl prova dig fram - det kanske blir en helt ny, spännande ras wink.gif
Chamomille
CITAT (Grå @ 23-07-2008, 17:34) *
Jag kör med Sportsmans Pride's rapsoljeschampo (vid de tillfällen jag inte behöver använda Dermocan wink.gif) till mina.
När jag hade Beraded Collie blev jag rådd att inte använda balsam för att det lättare tovade ihop deras "ulliga" päls och nog var det så. Hur det funkar på (papillon??) vet jag däremot inte.

Du får väl prova dig fram - det kanske blir en helt ny, spännande ras wink.gif

Ja, det är en papillon. Om jag provar mitt schampo för lockigt hår kanske det blir en pudel laugh.gif
Då ska jag nog strunta i balsam, annars kanske ägarna får en smärre chock när de kommer hem. Tar väl med ett schampo ner till havet och testar smile.gif
Anic
Jag undrar m det är så bra att anvämda människoshampoo till hundar...

Jag vet att man kan använda yes-diskmedel , men efter som det tar bort "fettet" i pälsen bör man bara göra det då och då. Annars är ett hundshampoo det bästa då vet man att det inte blir någon konstig reaktion
ingrid fuxwall
Vet inget om så hårbeklädda hundar mer än att inte använda mitt eget. Till mina egna något korthåriga hundar har jag fått bäst resultat med såpa
Grå
CITAT (Anic @ 23-07-2008, 20:19) *
Jag undrar m det är så bra att anvämda människoshampoo till hundar...

Det är ingen större fara att använda människoschampo till djur, den enda skillnaden är att våra egna schampo är än mer testade för att inte skapa några konstiga utslag och reaktioner än vad deras är. Vårt är alltså mildare, men folk köper hellre schampo till hunden när det är en hund på etiketten och sådant tjänar tillverkarna pengar på.( Likväl ställer folk inte gärna enbart schampoflaskor i duschen som det är hundar på...)

... och skulle någon smartass få för sig att designa en etikett med en glad hund och familj på så skulle det se mycket underligt ut... blink.gif
herkules
mina hundar badas i flytande såpa

myy
Jag använder mer balsam än schampoo på min pudel. Jag trodde i min enfald att ph-värdet var annorlunda för hund? När jag hade en ras som badas mindre ofta tog jag "vanligt" schampoo.

Varför stavar jag schampo med två o helt plötsligt (engelska)?
*Stintan*
Jag använder hundschampo till min och balsam för annars blir pälsen väldigt statisk. Om det lättare blir tovigt hum hum vet jag faktiskt inte, går det?
gunvor
CITAT (Chamomille @ 23-07-2008, 17:45) *
Ja, det är en papillon. Om jag provar mitt schampo för lockigt hår kanske det blir en pudel laugh.gif
Då ska jag nog strunta i balsam, annars kanske ägarna får en smärre chock när de kommer hem. Tar väl med ett schampo ner till havet och testar smile.gif

Till havet??
Saltvatten är inte bra - hundar som badar i hav bör alltid sköljas ordentligt när dom kommer hem!
Chamomille
CITAT (gunvor @ 24-07-2008, 08:26) *
Till havet??
Saltvatten är inte bra - hundar som badar i hav bör alltid sköljas ordentligt när dom kommer hem!

Jaa, det lilla lilla saltet som finns här i vattnet långt in i viken bland forsarna gör nog ingen skada. Men visst får han en dusch när han kommer upp. biggrin.gif
Chivvie
CITAT (Anic @ 23-07-2008, 20:19) *
Jag vet att man kan använda yes-diskmedel , men efter som det tar bort "fettet" i pälsen bör man bara göra det då och då. Annars är ett hundshampoo det bästa då vet man att det inte blir någon konstig reaktion

När man använder Yes skall det spädas MINST 20 gången och man skall använda den gröna orginalvarianten. Allt enligt vet Holm, superduktig hudexpert på Blå Stjärnan, som rekommenderar det som "vardagsschampo".
Grå
CITAT (*Stintan* @ 23-07-2008, 23:23) *
Jag använder hundschampo till min och balsam för annars blir pälsen väldigt statisk. Om det lättare blir tovigt hum hum vet jag faktiskt inte, går det?

Givetvis inte alla pälsar, men åtminstone Beardisens päls blir så ofantligt mjuk med balsam så den tovar lättare då. Den ska vara lite sträv, så där som fårull, då tovar den bara normalt mycket wink.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Grå @ 23-07-2008, 21:58) *
Det är ingen större fara att använda människoschampo till djur, den enda skillnaden är att våra egna schampo är än mer testade för att inte skapa några konstiga utslag och reaktioner än vad deras är. Vårt är alltså mildare, men folk köper hellre schampo till hunden när det är en hund på etiketten och sådant tjänar tillverkarna pengar på.( Likväl ställer folk inte gärna enbart schampoflaskor i duschen som det är hundar på...)
... och skulle någon smartass få för sig att designa en etikett med en glad hund och familj på så skulle det se mycket underligt ut... blink.gif

Det du skriver kan vara lite farligt - har träffat på flera hundar som reagerat starkt på vårt schampo - med klåda och mer därtill. Hunden har inte samma PH som oss och det kan bli väldigt fel, min erfarenhet
Grå
CITAT (ingrid fuxwall @ 24-07-2008, 23:11) *
Det du skriver kan vara lite farligt - har träffat på flera hundar som reagerat starkt på vårt schampo - med klåda och mer därtill. Hunden har inte samma PH som oss och det kan bli väldigt fel, min erfarenhet

Jag tror dig, men min erfarenhet (trots att jag inte är veterinär) är att sådana hundar har krävt något specialschampo ändå i sista änden. Det har inte funkat med vanligt ordinärt hundschampo ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon