Full version: Kordes Rose Aloha
Kajsa
Jag vill slå ett slag för en underbar ros som tagit mig med storm i sommar, den blommade inte första året men i år är den 2 m och har flera kraftiga grenar med många blommor.

Blomman är fyrdelad och doftar starkt och fruktigt

Rosen blir enligt nya LÅG 2.5 x 1.5 m och zon 3, men den är så ny 2003, den kan ev tåla mer kyla ?

Varit frisk, har den i söderläge, lite blåsigt, snurrade in rosen i vinterväv i vintras
det kanske jag fortsätter med, vill inte förlora rosen.
Ezereht
den är underbar wub.gif
vad menas med att den är fyrdelad?
Adelina

Oj vad fin den är, wow! Har precis satt en likadan men den är rätt pyttig ån så länge.
Men då vet jag vad som väntar nästa sommar biggrin.gif
Jag tror också att den är mycket väl kan tåla högre zoner, den är bara inte testodlad än.
Alla de nya Kordesklätterrosorna har zon 3 än så länge.
Skall bli spännande att se hur den blir på en varm södervägg på vår innergård här i zon 1!!!
Kajsa
Södervägg och zon 1 det kan ju bara bli fantastiskt Adelina ! Jag snurrar nog in min i vinterväv även denna vinter, jag är så glad i rosen. Det är väl som med Austinrosorna, dom testas till zon 3 och så får vi alla andra som bor ovanför testa själva under åren.

Ezereht, rosornas form på blomman kan vara tex fyrdelad, pompom, högbyggd, flata, rosett, skålformade osv
Fyrdelad då många tätt sittande kronblad täcker varandra och bildar ett fyrdelat mönster, det är mycket tydligt när man har rosen framför sig.
Thé
Så roligt att se bilder! Jag har planerat att köpa en i framtiden, och nu blev jag ännu mer övertygad!
octachoron
Jag har planterat två Aloha i år. Den första planterades rätt så tidigt så på den hann det komma några underbara doftande blommor. Men det är svårt att beskriva blommornas färg för andra utan foton som hjälp.

Den andra Alohan kom hem mera av en slump, var ute efter en marktäckande dansk ros för rabatt men på grund av vissa lustiga (eller inte) anledningar så blev det en tysk klätterros istället.
[attachment=26202:aloha3.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon