Idag fyller jag år, typ 25 (igen)...
Jag hade önskat mej en trädgårdsutflyktsdag med Peter Korn som huvudattraktion. Dessutom ville jag få tag på en fin hög ros att ha i min "i-mitten-av-köksträdgården-runda-rabatt".
Först var vi på handelsträdgård i Mölnlycke. Väldigt fint, jättestort sortiment och massor av personal. Tyvärr var lämpliga rosor slut.
Sedan handelsträdgård i Landvetter. Inte lika fint, inte så stort sortiment och knappt någon personal alls. Inga lämpliga rosor.
Sedan var det dags för Peter Korn. Jag blev ärligt talat lite besviken. Hela stenpartiavdelningen var igenvuxen av ogräs - mest tistlar och enligt min sambo såg det mest ut som en "övergiven byggarbetsplats". Typiskt, jag som hade tänkt väcka hans trädgårdsintresse...
Men lite fint fanns det såklart ändå. Jag tog en del bilder på vackra bladverk. Tyvärr var det väldigt svårt att hitta namnskyltar så vet ni vad det är på bilderna så får ni supergärna skriva det!
1 - ?:
[attachment=21693:korn1.jpg]
2 - ?:
[attachment=21694:korn2.jpg]
3 - ?:
[attachment=21695:korn3.jpg]
4 - ?:
[attachment=21696:korn4.jpg]
5 - Rubus nepalense:
[attachment=21697:rubusnepalense.jpg]
Efter detta var det dags att åka mot Florinska rosenträdgården. På vägen stannade vi på ByggMax och köpte markduk, den var svart den här gången, annars samma som vanligt, jag tycker den är bra.
På Florinska ville jag så gärna komma därifrån med en ros att jag frångick mina önskemål om en kontinuerligt blommande ros och lät mej "övertalas" (bra försäljare) att köpa en 'Russeliana'. Det blir nog bra....
Sen var vi jättetrötta och åkte hem. Just det, på vägen hämtade vi min ARS V7-sekatör som jag fått i födelsedagspresent. Om några dagar kommer nya LÅG del 3.
Nu är det dags för tårta! En jättebra födelsedag!