*Ulrica*
Idag fyller jag år, typ 25 (igen)...

Jag hade önskat mej en trädgårdsutflyktsdag med Peter Korn som huvudattraktion. Dessutom ville jag få tag på en fin hög ros att ha i min "i-mitten-av-köksträdgården-runda-rabatt".
Först var vi på handelsträdgård i Mölnlycke. Väldigt fint, jättestort sortiment och massor av personal. Tyvärr var lämpliga rosor slut.
Sedan handelsträdgård i Landvetter. Inte lika fint, inte så stort sortiment och knappt någon personal alls. Inga lämpliga rosor.
Sedan var det dags för Peter Korn. Jag blev ärligt talat lite besviken. Hela stenpartiavdelningen var igenvuxen av ogräs - mest tistlar och enligt min sambo såg det mest ut som en "övergiven byggarbetsplats". Typiskt, jag som hade tänkt väcka hans trädgårdsintresse...

Men lite fint fanns det såklart ändå. Jag tog en del bilder på vackra bladverk. Tyvärr var det väldigt svårt att hitta namnskyltar så vet ni vad det är på bilderna så får ni supergärna skriva det!

1 - ?:
[attachment=21693:korn1.jpg]

2 - ?:
[attachment=21694:korn2.jpg]

3 - ?:
[attachment=21695:korn3.jpg]

4 - ?:
[attachment=21696:korn4.jpg]

5 - Rubus nepalense:
[attachment=21697:rubusnepalense.jpg]

Efter detta var det dags att åka mot Florinska rosenträdgården. På vägen stannade vi på ByggMax och köpte markduk, den var svart den här gången, annars samma som vanligt, jag tycker den är bra.

På Florinska ville jag så gärna komma därifrån med en ros att jag frångick mina önskemål om en kontinuerligt blommande ros och lät mej "övertalas" (bra försäljare) att köpa en 'Russeliana'. Det blir nog bra....

Sen var vi jättetrötta och åkte hem. Just det, på vägen hämtade vi min ARS V7-sekatör som jag fått i födelsedagspresent. Om några dagar kommer nya LÅG del 3.

Nu är det dags för tårta! En jättebra födelsedag!
Platinum
hbd.gif
Helen i Piteå Zon 5
Låter som en jättetrevlig födelsedag yes.gif GRATTIS!
stennie
Grattis !!! Finns iget bättre än att få en perfekt dag!
anne-li i olofstorp
Grattis på födelsedagen!
Peter Korn har ogräs!!!!! naughty.gif
trodde inte jag!
lycka till med rosen och resten av dagen!

Kram
Anne-Li
*Ulrica*
Tack allihopa! rose.gif
MariaS
Grattis på födelsedagen *Ulrika*

Jag tänkte se om jag inte kunde hjälpa dig med några av dina bilder.
1. Tror jag är ngn Euphorbia eller Sempervirens
2. Känner jag igen, men tioöringen vill inte riktigt trilla ner nu i värmen... får se om jag kommer på det senare...
3. Är väldigt lig kanadensisk hasselört Asarum canadense
4. Är definitivt en kobrakalla Arisaema. För närmare bestämning behövs en bild på blomman
och femman hade du ju redan namn på.
*Ulrica*
Tack! kompiskram.gif
Kan 2:an vara Vippvallmo Macleaya cordata?
Jag tycker inte trean ser ut som Asarum (det fanns en Asarum med stora blad hos Korn), bladen är för nerviga och tandade:
[attachment=21704:korn3b.jpg]
MariaS
Visst ja... vippvallmon. Jag viste ju att jag kände igen den whistling.gif Hade nog kommit på den på jobbet imorgon annars. Vi har ju såna där...
2:an ja. Hmmm... Tydligare bild nu. Känner igen den så väl... Lite vaxartade blad...

Näe kommer inte på det just nu. Återkommer imorgon (kanske)
CillaM
Precis sånt som man vill göra på sin födelsedag om man inte är bortrest. Grattis på dig! hbd.gif
Sussie F-Flower
Grattis Ulrica! blomma.gif

Härligt, vilket trevligt födelsedagsfirande du fick!!! Fina bilder!
"25" är ju lite halvjämnt så då ska det väl vara lite extra...? flirting.gif

Köper du ofta markdukar? Gör du nya rabatter hela tiden eller vad gör du med den/dom?

Har själv aldrig sett en "markduk" i verklighet, bara på tv... (pool-duk har jag sett, är det lika?)
Det är väl därför man får stå med rumpan i vädret och rensa också... wacko.gif laugh.gif

Sussie.
*Ulrica*
Tackar för alla grattis! smiley_small_hug.gif

Sussie - Jag har bara köpt en rulle markduk förut, att ha under nyanläggning av upphöjd rabatt. Jag har också duk under mitt "nästan-växthus" som består av 4 pallar med pallkragar och en träställning med byggplast över. Den jag köpte nu ska vara under gruset i gångarna på köksträdgården jag håller på med. Det är som en jättekraftig fiberduk, släpper igenom luft och vatten. De har även sån typ vid vägbyggen för att separera olika lager av jord/sten/sand. Bra barriär mot rotogräs. Poolduk vet jag inte men det borde väl vara som en kraftig plast?
ingrid fuxwall
Vilken trevlig dag du haft hbd.gif Fyller du 25 år redan! Kunde aldrig tro att du var så gammal no.gif

Har en känsla av att din trädgård kommer att bli något extra - lova att du fotograferar och visar oss - vi vill se allt shy.gif
Krolliljan
Ett stort grattis från mig också

[attachment=21749:flower_rose_007_01.gif]
LindaLunda
Den rosen är kanonfin! Har nog foto någonstans i mina gömmor ... tror jag....
Linda

CITAT (*Ulrica* @ 23-07-2008, 22:08) *
Tack! kompiskram.gif
Kan 2:an vara Vippvallmo Macleaya cordata?
Jag tycker inte trean ser ut som Asarum (det fanns en Asarum med stora blad hos Korn), bladen är för nerviga och tandade:
[attachment=21704:korn3b.jpg]

Påminner om dvärggunnera!
*Ulrica*
Ingrid! kompiskram.gif Nu fick du några extrapoäng! rotfl.gif

Krolliljan - thanks.gif

Linda - Gunnera magellanica skulle det mycket väl kunna vara. Jag googlade lite och det ser ut att stämma. Tack!
Biggan_
Bättre sent än aldrig sägs det, ett försenat grattis från mej! blomma.gif
Väldigt trevlig födelsedag du hade! tummenupp.gif
dicentra
Grattis i efterskott!!! blomma.gif

Precis en sån födelsedag skulle jag vilja ha(fyller snart också 25 eller var det nästan det dubbla?? whist.gif ).....ropar in mannen till datorn så att han får lite tips:-)) naughty.gif
MVH MLK:-))
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon