*Ulrica*
Köpte en ros idag. Blev inte riktigt som jag hade tänkt mej... rolleyes.gif

Det blev en engångsblommande - 'Russeliana' Se bilder här

Eftersom den bara blommar en gång (slutet juni-slutet juli) så funderar jag på att plantera den tillsammans med en klematis. Kan man det och hur gör man det i så fall? Går det bra i samma grop, två gropar bredvid varandra eller hur ska jag göra?

Ni får gärna rekommendera en rosa-lila klematis som passar till rosen. Helst ska den ju blomma innan eller efter rosen. Finns det remonterande klematisar? Det borde kanske vara en som man inte måste beskära så mycket eftersom den säkert kommer att trassla in sig i rosen...
Ezereht
Klart du kan plantera en klematis där smile.gif Jag skulle ge den en egen grop helst, eller alternativt att du gräver en väldigt stor grop, så dom båda har mycket plats för rötterna.

Kajsa har jättemånga fina klematisbilder i sitt medlemsalbum, kolla där smile.gif
fruberglund
Visst finns det remonterande klematis. Jag har flera stycken som blommar i två omgångar.

Finn brukar säga att man ska sätta rotspärr mellan klematis och andra växter om man planterar dem tillsammans.

Tips om sort lämnar jag till nån annan, finns så många sorter. Det beror ju lite på hur kraftig bladmassa du vill ha osv.

Jag har satt Georg tillsammans med min ljusrosa ros Constance Spry men den kanske är lite för lila för dig. Den blommar mellan maj och oktober i alla fall.

Jag har precis köpt Huldine, den är väldigt kraftig, blir ca 3 meter och är vit med rosa streck på baksidan som liksom lyser igenom lite. Sök på den, den skulle nog passa fint tror jag.
*Ulrica*
CITAT (fruberglund @ 24-07-2008, 09:35) *
Jag har satt Georg tillsammans med min ljusrosa ros Constance Spry men den kanske är lite för lila för dig. Den blommar mellan maj och oktober i alla fall.
Blommar den hela tiden? blink.gif

Tack! Måste nog läsa på lite om klematis, vet ju inget!

Satt och kollade på Clematis on the web igår. Jösses!

Kolla denna bara! 'Broughton Star' wub.gif Inte ihop med rosen då men någon annan stans kanske!!!

edit: Sökte på Georg på CotW. Är det denna: Georg? Där står det blomning april - maj???
Ezereht
antar georg remonterar så du får två flor.. en i maj och en i augusti eller nått sånt kanske ??
Kajsa
Köp en blå Viticella en Italienska klematis, plantera inte i samma grop men en bit från varandra. Tycker dom sena sorterna är finast ihop med rosor dom kommer när mycket är utblommat i slutet av juli.
Titta i mitt album/ Klematis jag har många sorter, har skrivit till. Det gäller bara att vara mycket noga när man planterar, klematis är svårare än rosor tycker jag, dom kan tjura första året.

Georg, har jag haft men fick ta bort den, vi har klematissteklar här. Georg är en tidig sort, blommar april. maj.
fruberglund
Finns visst 2 olika Georg i så fall. Den jag menar heter i och för sig E på slutet (E-planta) och den blommar från tidig vår och remonterar hela sommaren till oktober.

Här är en bild på Georg E från Odlas artiklar

Artikeln finns att läsa här

Finns hur många fina klematis som helst, man blir ju helt sjuk! Jag samlar på mig nya hela tiden smile.gif Tycker de är tacksamma att odla och de flesta av mina har helt överdådig blomning!

*Ulrica*
CITAT (Kajsa @ 24-07-2008, 16:55) *
Det gäller bara att vara mycket noga när man planterar, klematis är svårare än rosor tycker jag, dom kan tjura första året.
Berätta mer! Jag har provat klematis en gång men det gick mycket dåligt...
Hur ska jag göra för att lyckas?

Det lutar starkt åt Purpurea Plena Elegans! wub.gif
Kajsa
Plantera gärna i Rosjord, klipp ner klematisen till ca 20 cm, det får aldrig hoppas över. Ev klipper man upp rötterna lite om det är rotsnurr i krukan, samma som med rosor. Låt stå i en spann med vatten ett par timmar innan, gräv lika rejäla gropar som till rosor. Det händer att klematisen bara vissnar på en dag när dom är uppe en bra bit trots att man gjort allt rätt, men oftast hämtar den sig och kommer igen efter ca en månad. Rotsystemet är för litet för all växtkraft. Ta gärna sand runt rothalsen och några nävar benmjöl i gropen. Vattna mycket första sommaren. Jag gödslar med hönsgödsel på våren, det ska vara lite kraft. Tycker det kan ta tre år innan dom blir riktigt stora och fina, man får ha lite tålamod med klematis.
*Ulrica*
Tack så jättemycket! Nu kommer det säkert att gå bra!

Nu ska jag bara hitta plantan...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon