Full version: WASHINGTONIA filifera
zomis
Har själv beställt frön till en trådpalm och skall sätta dem imorgon hade jag tänkt, kan jag förvänta mig något av den menar om den växer osv, hur länge det tar innan den blir större, om det finns någon annan här som har sått den?
Christer i Falköping
Kan ta väldigt lång tid innan den gror, 6månader är inte lång tid, undervärme rekommenderas. Börjar med ett utseende som påminner om gräs. Palmer växer inte allt för fort i början.
Christer.
Grå
CITAT (Christer i Falköping @ 23-07-2008, 20:40) *
Börjar med ett utseende som påminner om gräs.

...ooops...! Grovt eller tunt grässtrå?
Har ryckt upp ett grässtrå ur vardera krukan, men de kan knappast ha grott på bara en och en halv vecka va? Det måste ha varit ogräs... *hoppas*

Alexander-VG-zon3
fast jag har sått båda dessa och dom har tittat upp efter en vecka . dessa palmer växer snabbt om dom får mycket värme och vatten och ljuse . washingtonia robusta och filifera är dom palm arter som växer snabbt .

redan efter 3 år har du en planta med många blad dock bara ''gräs'' blad än .

dom får räfflade grässtrå likande blad . dock tar det ju ett par år innan man får nåt som liknar nåt .
eddie
[attachment=21715:450px_Wa...dling_01.jpg]

Hoppas jag lyckades få in bilden nu, annars kan ni göra en bildsökning på google efter washingtonia filifera seedling

Jag sådde själv palmen i februari och det tog nästan två månader innan det grodde nåt. Nu har "grässtrået" delats så det finns tre blad men det känns som det kommer ta tio år innan jag har nån palm. Av de femton fröer(jag fick nog fler) jag beställde från impecta har tre grott. Det hade nog gått lite bättre om jag varit en van odlare men detta var första gången. Jag blev nog av med några fröer till fruktflugelarver och till röta.

Eddie
Grå
*pustar ut*
Tack snälla Eddie för bilden, då var det ogräs jag ryckte upp trots allt whistling.gif

För min del får det gärna vara ett blad som sticker upp ur krukan, för det är tjusningen med att få olika saker att gro och överleva (växa) som är det roliga. Är det bara stora träd jag är ute efter kan jag likagärna såga ner en gran en gång i kvartalet och ställa i rummet smile.gif Jag tycker ditt trådpalmsblad är vackert!
Alexander-VG-zon3
CITAT (eddie @ 23-07-2008, 22:27) *
[attachment=21715:450px_Wa...dling_01.jpg]

Hoppas jag lyckades få in bilden nu, annars kan ni göra en bildsökning på google efter washingtonia filifera seedling

Jag sådde själv palmen i februari och det tog nästan två månader innan det grodde nåt. Nu har "grässtrået" delats så det finns tre blad men det känns som det kommer ta tio år innan jag har nån palm. Av de femton fröer(jag fick nog fler) jag beställde från impecta har tre grott. Det hade nog gått lite bättre om jag varit en van odlare men detta var första gången. Jag blev nog av med några fröer till fruktflugelarver och till röta.

Eddie

efter 10år kommer du ha en stor planta .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon