Full version: Svensk lantlig stil
Stevick
Vi går i trädgårdsplaner, vi skall göra om HELA trädgården. Det är en sluttningstomt i utkanten av gbg, ca zon 3-4. Vi (jag) vill gärna ha en lantligstil med mycket mormors-växter, typ pioner, rosor och så vidare, men samtidigt ha det här exotiska med medelhavsklimat och liknande... växter som flyttas in o ut efter säsong kommer inte att vara några problem, men det är mest upplägg o ideer jag är ute efter... om det är andra som går/har gått i liknande tankar och så vidare... Bor vid skogsbrynet, o det är väl där jag känner mig mest hindrad, att få det att smälta in, utan att det ser konstigt ut...

ideer, tips och bilder mottages tacksamt! (har sol hela dagen, förutom 2 h vid 14 00.... men detta kommer nog ändras till sol hela dagen...)

Vickan
Grå
CITAT (Stevick @ 23-07-2008, 20:30) *
Vi går i trädgårdsplaner, vi skall göra om HELA trädgården. Det är en sluttningstomt i utkanten av gbg, ca zon 3-4. Vi (jag) vill gärna ha en lantligstil med mycket mormors-växter, typ pioner, rosor och så vidare, men samtidigt ha det här exotiska med medelhavsklimat och liknande... växter som flyttas in o ut efter säsong kommer inte att vara några problem, men det är mest upplägg o ideer jag är ute efter... om det är andra som går/har gått i liknande tankar och så vidare... Bor vid skogsbrynet, o det är väl där jag känner mig mest hindrad, att få det att smälta in, utan att det ser konstigt ut...

ideer, tips och bilder mottages tacksamt! (har sol hela dagen, förutom 2 h vid 14 00.... men detta kommer nog ändras till sol hela dagen...)

Vickan

Om du har ett hus med "svensk lantlig stil" , alltså träfasad med vita knutar, snickarglädje, och veranda så tycker jag att det kunde vara fint med mormorsväxter runt huset, eller med huset som bakgrund när man kommer in mot trädgården och ser växterna. Sedan kan du skapa små spännande platser i trädgården med olika tema, då medelhavsklimat och liknande.

Jowel
Mormors växter!

och inga fula thujjor eller cypresser för det ger en känsla av obehag och ångest om du frågar mej, så om du har några sådanna växter bör du göra slut på dess lidande och kapa ner den!

annars är det fint med mycket mormorsrabatter, och givetvis rudbeckior i alla dess slag, och solhattar!

MVH joel!
Stevick
Jo, jag är inte så förtjust i tujor och liknande heller, så det kommer det inte bli någonting med...

huset kommer att bli (tror vi) ljusgult med gröna knutar o röda spröjs. älskar natursten, eller kullersten, eller vad folk nu kallar dem, jag hör olika hela tiden, men jag menar de här runda iallafall... detta vill jag ju ha som grunt till mycket rabatter o kanter och dylikt, men kan det även passa i medelhavstemat tror ni? kommer att ha mycket kryddor och citrusträd ute på sommaren, och även försöka ha periska o nektarin, samt kivi ute under vintern, täckt o skyddat.... i värsta fall får jag väl ha de inne i det blivande växthuset..
Fågelvägen
Christina Ilminges bok Bevara och sköta en gammal trädgård innehåller massor med tips om "mormorsväxter", hur man lägger kullersten och vad som passar ihop med olika sorters hus.

Jag tror att zon 3-4 är lite pessimistiskt tänkt. 2-3 kanske?
Medelhavstemat - tja, det beror väl lite på hur exakt du planerar din kopia av en medelhavsträdgård? Eftersom istiden inte rullat runt stenar i den delen av världen så är stenbyggena ju mer kantiga och gångar och murar ofta gjorda av platta stenar, inte av kullersten. Är du mindre sträng går det väl bra att ställa ut en massa krukor på vilken stengång som helst. Gärna också begagnade olivoljedunkar med pelargoner i! Citrusträd förstås, olivträd och Wisteria (blåregn) hör också till. Eventuellt blir du lite trångbodd om du ska ha in alltsammans till vintern...
myy
Gbg och zon 3-4? Det tror inte jag heller. Min bror har säkert zon 2 i sin trädgård i Gbg. Fast utkanten av Gbg kanske är långt utanför?
Stevick
jag bor i hällesåker kallas det.... har ca 2.5 mil till göteborg, bor i skogen, uppe på ett berg. finns det någonstans man kan söka på ortsnamn o få fram vilken zon man bor i? jag tycker de visar alla här, för vi har itne jättelångt till borås heller...

trångbott får vi leva med, men får väl se hur vi löser detta.... det e så mycket tankar o ideer så man blir alldeles knäpp...
Stevick
Hurra! såg på söderläge nu, o där böandade dem jättesngga fyrkantiga betongsten, blandat med runda kullerstenar... o det fungerade ju hur fint som helst! bara man kan dölja den värsta skogen med pergolor o skärmar o lite annat, kan min ide nog bli riktigt bra!!

Men tar gärna fortfarande emot ideer
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon