Jag har haft kaniner i 12 år men har ingen just nu, ska skaffa inom 3 år igen tänkte jag. Det är verkligen bäst att ha 2 kaniner, då behöver man inte ha lika dåligt samvete när man åker bort på dagarna. Att ha en ensam är nästan djurplågeri, för kaniner bor i det vilda i stora grupper med flera par, och de har verkligen jättetråkigt när de får sitta ensamma.
Jag hade en hona och en kastrerad hane, tror det är den bästa lösningen! Bäst är nog att först köpa honan, sen sätta ner kastrerad hane till honan på neutral mark (stor hage) där de får jaga varandra och bestämma rangordningen. Men det är nästan alltid så att honan får högst rang, när det handlar om kastrerad hane

Vi gjorde så att vi hade burarna bredvid varandra i säkert 2-3 månader, så att de fick se varandra och känna lukten. Sen satte vi ner dem i en hage där vi också hade gjort en liten låda på ben som de kunde hoppa upp på och under, medan de jagade varandra...
Mina jagades konstant i 15 minuter, sen undvek de varandra i 1-2 dagar, sen började de slicka varandra på huvudet och efter det var de alltid tillsammans. Sååå gosiga tillsammans

Och de var lika tama och goa ändå, trots att de var två. Det handlar bara om att hantera kaninerna mycket, prata med dem så de lär sig känna igen rösten och olika tonlägen. Man får ha en pysselstund varje dag.
Det är också bra att sitta med kaninerna, jag satt ofta inne i buren för vi hade en väldigt stor bur som stod på gräset (rektangulär med 2 luckor upptill, ej trekantig - på så sätt var det aldrig risk att de skulle rymma när man öppnade).
Kan alltså verkligen rekommendera kaniner - om man har mycket plats och har tid att hålla på med dem

De kan bli cirka 12 år gamla, min äldsta blev 9,5. Jag tror de blir riktigt härdade av att få vara utomhus. Hon bodde på balkongen på vintern, fick vinterpäls och hade det bra (stort hus med mycket halm).
Lycka till om du skaffar - men skaffa två så fort som möjligt efter att du skaffat en
Här är Svartnos som blev 9,5 år: