Full version: Svart aronia
frupligg
Hej,
Bor i radhus och vill skärma av mot grannen och planterade i höstas plantor av svart aronia. Nu har dessa växt en del på höjden och vi beskar dem i juni för att få dem täta nertill. Nu har de så klart växt en del igen och min fråga är om man verkligen kan beskära dem igen - eller ska jag vänta tills i höst? Eller kanske till nästa vår? Om jag ska beskära dem nu - hur mycket törs jag ta av?

"Inga gröna fingrar - än..."
Bassam
j
Bassam
Beskäring: Kräver ingen beskärning men kan klippas ner för att föryngra busken, men okså kan forma dem.
H:Bassam
*Stintan*
Här utanför växer en aroniahäck och den beskärs aldrig utan det är en friväxande häck. Kanske 1,5-1,75m hög och ganska bred. Jag har lite svårt att tänka mig att den skulle vara lika snygg formklippt men det går säkert. Dock tycker jag att du ska vänta med att beskära den igen.
Ezereht
Om du lägger på kogödsel och sen barkmull och försöker vattna på lite så kommer aronia att skjuta markskott som gör busken tät.

Jag har också klippt ner min ganska lågt första hösten, och lite sen varje höst, men varje år "högre upp" än förra året så att den blir högre. Men dem vi har vid postlådorna som vi inte direkt skurit ner, utan mest bara toppat jämt har blivit lika fin och fluffig den med sedan vi satte på kogödsel och barkmull. Så gossig mark är nog nr.1.
Jag skulle inte beskära den två gånger på en sesong.

Kanske kan fota så du kan jämföra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon