frupligg
Hej,
Vi beskar våra "töjjor" i våras för att de var så höga och gav så mkt skugga på tomten. Ganska snart blev en lite brun bränd på vissa grenar och lite i toppen. Vi har vattnat massor och lagt på gödning men det blir ingen skillnad. Har vi tagit död på den stackarn? Vad gör vi för att få en grön och fin töjja igen?

Tack på förhand!
Jowel
Gör ingenting! låt dem dö, för det är de fulaste växterna i världen!

skämt åsido, jag tycker väll att ni ska fortsätta att vattna, min brors grannes thujjor är nästan kolsvarta för han har aldrig vattnat sina men de överlever! sad.gif

Ne det är en riktigt ful växt som gud vår skapare aldrig borde ha skapat... dom och cypresser!

annars vet jag dock inte vad du bör göra, tyvärr, mend et låter som om de fr mycket kärlek av er iaf..

MVH Joel tongue.gif
Bassam
--de blir gula på två sätt, först de fattas vatten andra de fattas Järn, försöka gödsla med gödsel som har mycket järn.
H: Bassam
vanjalarsa
hej

jag tycker att thujor är jättefina och bra insynsskydd som är vintergrönt,
Som allt annat så blir de finare med rätt skötsel.
Dina har nog torkat.

Har nyss planterat flera thujor och vattnar grundligt och regelbundet.

lycka till!
Järfälla
Om du klippt dem så nya barr som förut var dolda blir solexponerade så torkar de lättare. Vattna på, mer än du tror.

Det finns olika tujor varav Brabant är den vanligaste "häcksorten" i handeln - TYVÄRR, tycker jag. För den växer för glest och blir därmed mycket fulare genom att den lättare blir bränd av solen. Smaragd är mycket finare, framför allt för att den är tätare, men även finare grönfärg. Ser dessa bruna fula Brabant-tujor överallt och de är de som ger Thuja-släktet oförtjänt rykte. Första 2 åren är det dessutom OERHÖRT viktigt att vattna dem ordentligt på hösten och våren, och vid torrperioder under sommaren. På våren kan man även täcka dem mot tidig vårsol, så slipper man solskadorna. När de rotat sig djupare är detta dock inga problem - men tyvärr upplyser inte typ Plantagen inte sina kunder om detta.

Tujor ger ljus grönska även på vintern. De är verkligen täta och växer hyffsat fort, för att vara vintergröna, jämfört med exempelvis idegran. Och de BEHÖVER inte klippas in på sidorna, även om jag tycker de blir ganska fint. De är perfekt bakgrund till annan plantering, ger ett lugn och stabilitet åt trädgården. Dessutom är "barren" mjuka och sköna, och trevliga att vara nära och klippa osv.

Men misskötta tujor är bland det fulaste som finns!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon