Full version: Beskära ek?
pibe02
Hej
Vi har en stor ek som sträcker sig över vår altan och vi skulle vilja beskära 2 stora grenar. Kan vi göra det nu eller är det bättre någon annan gång under året? Skulle vara skönt att göra det nu, men vill inte äventyra något.
Tack på förhand
Pia
Fågelvägen
Ekar beskärs på vårvintern, "om så behövs" enligt Vollbrecht: Beskärningsboken. Vill ni vara snälla mot eken får ni alltså lov att huka er på altanen ett tag till.
LasseB
Gör det inte
Ni gör som ni vill naturligtvis
Satt själv och funderade i våras på att kapa in min 25 åriga ek med ca 2 meter runt om men efter lite funderlingar så får den stå kvar Jag kan ju alltid ångra mig och börja såga men har jag väl sågar så går det inte att ångs sig.

Big Gardener
Eken går alldeles utmärkt att beskära på sommaren också.
pibe02
Hej
Nu håller vi på att beskära eken! Är det någon nackdel att spara 1 m "stump" på en gren för att hänga en gunga el liknande??
Gärna snabbt svar från någon som vet. Tack!
Aqvakul
Det är aldrig någon fördel att lämna stumpar.
Platinum
CITAT (pibe02 @ 10-08-2008, 13:56) *
Hej
Nu håller vi på att beskära eken! Är det någon nackdel att spara 1 m "stump" på en gren för att hänga en gunga el liknande??
Gärna snabbt svar från någon som vet. Tack!

Om du ska ta bort en stor gren, beskär den så att trädet har möjlighet att läka såret. Ingen höjdare på trädbeskärning men det finns en viss punkt på grenen från stammen räknat där man ska skära (CillaM är det som kan träd bäst här tror jag).

Bygg en fristående gungställning i stället, rep/kedjor på träd ställer bara till sattyg (tycker jag).
Huggorm
Nu beror det ju på hur grenen sitter också. Låter man den sitta kvar, och solen skiner på den, så kanske den börjar knoppas igen. Värre är om den dör och sticker ut så trädet inte kan övervalla den, då kan den bli en port in i trädet för svamp och annat äckligt. Men sådant händer ju varje dag i naturen, och träd klarar mer än man kan tro. Men den kan väll kanske räknas som "riskträd" ändå. På sikt kan det, teoretiskt, döda trädet trots att det är en ek.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon