Jenny1972
Jag skall framöver bygga ett växthus och har tänkt gräva ut och lägga grus i botten och sedan göra en ram med lekablock att ställa växthuset på.
Min fråga är: Ställer man grunden på växthuset kant i kant med ytte kanten på lekablocken eller placerar man väthuset mitt på lekablocken? (Ja vet, kanske en dum fåga men jag är helt novis på att bygga... confused.gif )
rosita
Vi ställde Växthuset mitt på lekablocken, men vi har plåt mellan block och växthus.
Bifogar bild:

[attachment=21723:växthuse...2008_002.jpg]

CillaM
Eh, det bästa är ju att mäta ut hur stor sockeln på växthuset är och anpassa grunden och blocken till det. Räkna med några cm marginal hit och dit. Vi satte sockeln kant i kant med en "mellangrund" i trä, 8-10 cm tjock. Mina snickeritermer är nada som ni märker. Denna trägrund spikade/skruvades i lecablocken och sedan kom växthusstommen.
gasabäck
Jag har precis i detta nu monterat upp mitt växthus på en grund av lecablock. Och det var fruktansvärt mycket jobb med själva grunden. Först urgrävning, sedan markduk, grus, isolering och så gjöts det en betongsula som vi murade lecastenarna på. Och det är jätteviktigt att allt blir rakt och i samma höjd annars får du problem med glasen. Dom spricker lätt eller går inte att få dit. I betongsulan la vi armeringsjärn och för att kunna gjuta sulan så var vi tvungen att bygga en gjutform. Och mura är inte heller det lättaste har jag upptäckt. Min pappa hjälpte mig massor för jag vet inte hur man gör och sedan ska muren slammas. Men det positiva är - jisses så snyggt det blev. Superfint. Och sedan fylla med dränerande grus innanför muren, sedan markduk igen, bärlager och så sättsand eller stenmjöl. Jag tänkte mig någon form av plattor inne i växthuset. Jag bor visserligen i zon 3 och här kan det komma rejält med snö och så ska det ju grävas ner till frostfritt för att det inte ska röra sig.

Jag kan länka in några bilder imorgon om du vill ser hur vi gjorde. Det är väldigt bra hjälp tycker jag. Sedan kan jag rekommendera den tråden som finns här att bygga Euro Serre växthus. Finns jättemånga bra tips där som man har stor nytta av.

Mvh
Marie
Jenny1972
Gasabäck! Jag vill jättegärna se bilder. /Jenny

Rosita!
Hur stort är ditt växthus? Jag vill också ha ett....nu....uppsatt och klart så jag kan pyssla med mina blommor och mysa.
rosita
Mitt växthus är 10 m2.
gasabäck
Här Jenny kommer lite bilder. Jag är lite novisen på att länka in bilder men jag ska försöka få till nåt vettigt och lägga lite text så du lättare ser vad vi gjort.
Här ser du grundläggningen i starten. Markduk (den syns inte), grus och isolering ovanpå.
[attachment=22070:odla_växthuset1.JPG]

Här är närbild på armeringen som ligger i hela betonsulan. Vi byggde "armeringskassar" - det heter visst så på betongspråk - och före det en form runt om för att kunna hälla betong i.
[attachment=22071:odla_växthuset2.JPG]
Här syns formen väldigt bra. Vi körde med barnarbetare också!!
[attachment=22072:odla_växthuset3.JPG]
Själva sulan (betongen underst) är 20 cm hög och 30 cm bred. Mitt på sulan murade vi lecablock. Och det är superviktigt att allt blir rakt. Murarsnören, lod och vattpass kan man inte vara utan.
[attachment=22073:odla_växthuset4.JPG]
Här är det färdigmurat och vi har dragit på kallasfalt för att minska vatteninträngning utifrån. Inspektion av pappa så det ser bra ut. Dessutom har vi lagt en dräneringsslang runt växthusetgrunden och ut i ett dike för att lätt bli av med vatten.
[attachment=22074:odla_växthuset6.JPG]
Här har vi återfyllning. Underbart med minigrävare. Gick som en dans. Isolering vertikalt både på insidan och utsidan. Först dränerande grus, markduk igen, bärlager och sedan stenmjöl. Och på det så ska det ligga plattor, tror det blir skiffer. Det är vackert tycker jag.
Jaha nu tog det slut på batteri i kameran. Lysande. Jag fortsätter lite senare. Måste ladda en liten stund.

Mvh
Marie
gasabäck
Ja då testar jag igen med nyladdad kamera. Jag såg att jag dessutom tappat bort en bild.
Här är den med kallasfalt nertill (under markytan). Till vänster ligger vattenslang, en till vatten ute och en till inne, och till höger är elen samt en datakabel. Man vet aldrig vad man vill hitta på i framtiden. Och ligger man lite i förkant så är det jättebra.
[attachment=22118:odla_växthuset5.JPG]
Såhär ser hela muren ut när den är klar. Utan puts.
[attachment=22124:odla_växthuset7.JPG]
Efter detta så putsade vi muren. Och drog med en "skånska" för att få lite mönster och liv i muren. Och det blev superbra. Jag är verkligen nöjd.
[attachment=22125:odla_växthuset8.JPG]
Ja och slutresultatet är jättefint. Jag är jättenöjd med växthuset. Saknas lite målning och golvläggning. Men när rutorna är på plats så kan man göra det även om det regnar.
Ja ska ut och knäppa kort på det helfärdiga huset. Tydligen har jag inte fått med det. Men min reflektion är denna:
Själva uppsättningen av växthuset är ingen match. Har du väl fått dit plåten på sockeln så går det undan. Och är muren rak och i våg åt alla håll är det inte några problem att glasa heller. Det stora jobbet är själva muren. Väldigt arbetsamt och då har jag haft turen att ha tillgång till grävmaskiner, så jag har inte handgrävt nånting. Så för murning och betonggjutning rekommenderar jag verkligen att man har med sig nån som vet hur det går till. Det är besvärligt och väldigt mycket jobb.
Lycka till med ditt växthus. Jag hoppas du fått lite hjälp av mina bilder ialla fall.
/Marie
NiRoDe
Efter detta så putsade vi muren. Och drog med en "skånska" för att få lite mönster och liv i muren. Och det blev superbra. Jag är verkligen nöjd.

Urfint med den putsade muren!! Nu vet jag hur vi ska göra med vår grund till växthuset som vi ska bygga. Ska definitivt bli puts.

Väntar med spänning på att få se bilder på det färdiga växthuset :-)
anne-li i olofstorp
När jag i en grå forntid satte upp växthus satte jag det på slipers, tyvärr hamnade huset på den yttre ½ av slipersen vilket minskade innermåttet väsentligt,
Beroende på hur stort huset är och hur man tänkt odla i det kan det vara bra att tänka på!
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon