Full version: Krusbärssaft?
Gossen Ruda
Nån som kokat sånt nån gång? Mina buskar är översållade med bär i år. Det är 2 buskar med gula och en liten röd. Hittills har jag bara kokat blandat svarta och röda vinbär men jag har överskott på röda, går det att blanda dom med krusbär?
KURT
Det går utmärkt att koka saft på bara krusbär, eller blanda med vinbär. Men blandning med svarta vinbär är nog godare - jag har väl aldrig riktigt förstått vad man skall ha röda vinbär till!
Gossen Ruda
Tackar. Jag hittade ett recept på krusbärssaft i mammas urgamla konserveringsbok men det stod inget om hur den smakar. biggrin.gif Inget om blandsaft heller. Fördelen med röda vinbär tycker jag är att man får större skörd än med svarta, nackdelen är att även trastar gillar dom röda. Fast ren rödavinbärssaft blir för stark enligt min mening.
KURT
Har man gott om krusbär och har tillgång till en maskin att passera frukt med (eller en passervagga), så kan man också göra ett användbart bärmos. Även svarta vinbär går mycket bra att passera för att få ett koncentrerat bärmos, dessa måste dock frysas.
Fågelvägen
En helt suverän saft är röda vinbär + hallon, helst vildhallon! tongue.gif
Varför inte lite krusbär till, om du har för mycket av dem.
Gossen Ruda
Då var saften kokad. Blev inte så dumt, möjligen skulle jag tagit lite mindre krusbär för dom slår igenom i smaken. Nu tog jag 2 kg av varje. Överskottet av krusbär har löst sig själv, värmen har fått buskarna att mogna snabbt så det mesta ligger på marken. Var lite besvärligt att plocka för dels dröste det vid oförsiktiga rörelser, dels så hade jag konkurrens av ett antal getingar. Det gällde att kolla så att det inte satt någon geting på bäret jag skulle plocka eller att det inte satt någon i skålen jag la bären i. Klarade mig från angrepp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon