martin v:a götaland
Har hört från nån vän nån gång som använde starane 180 mot klöver, maskros mm i gräsmattan. Nu fick jag tag på en flaska och tänkte hört om nån på forumet provat. Hur det blev samt hur ni gjorde.

Mvh Martin
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle ALDRIG använda ett sånt medel i närheten där jag ska vistas. Detta är ett klass2L medel som kräver certifikat för bekämpningsmedel. Det finns flera orsaker till varför jag aldrig skulle använda det.

1. Hälsoaspekten enligt säkerhetsbladet ska man undvika att få det på huden + man ska använda andningsmask med speciellt filter + det måste gå 1 vecka innan man får släppa ut djur på ett fält som behandlats med detta, så det är inte ofarligt.

2. Lantbruksogräsmedel brukar inte få användas nära bebyggelse utan de som har fält nära villaområden måste ha säkerhetsavstånd + ej spruta då det blåser så man ska vara absolut säker på att inget driver in i villaträdgårdar.

3. Många av dessa medel som tar örtogräs brukar inte bara ta örtogräs utan de tar även död på andra tvåhjärtbladiga växter som sommarblommor och perenner + växter som tomat, syrener, rosor, äppelträd brukar kunna få ganska stora skador av ogräsmedel överlag så man ska inte använda gräsmedel i närheten av såna. Man kan ställa till ganska stor skada med ogräsmedel och tar man död på grannarnas växter och kanske även bin kan man ju få betala skadestånd + grannsämjan lär nog vara förstörd.
Gunilla T
Tack Åsa i Mälardalen för att du informerar om de stora risker som finns med att använda gifter i trädgården. Hoppas du har räddat Martin iaf från att ta död på livet i gräsmattan.

Det går inte att spruta sig till en perfekt gräsmatta och en perfekt trädgård. Trädgårdsarbete och skapande med växter är oftast ett hårt och tungt kroppsarbete. Klöver i gräsmattan kan väl ändå inte vara ett bekymmer?

Naturen ger och tar men upprätthåller på sikt sin egen balans. Jorden vi odlar i är full av liv, maskar, svampar mikroorganismer som gör det möjligt att odla öht. Dödar vi livet i jorden finns heller inget som växer mer.

Riskerna att dessa gifter även går ner i grundvattnet och vi får in det i vårt vattensystem skall inte underskattas.

Uttrycket "fått tag på" indikerar just att detta inte är lagligt. Antingen är medlet insmugglat vilket medför straffansvar eller också är det någon med licens som läcker "skiten" till någon obehörig. Detta är också straffbart och den som delar med sig av giftet mister sannolikt sin licens.

Klöver i gräsmattan kan knappast vara ett sådant problem att man riskerar åtal.

Det finns en massa lagliga medel i Sverige också men det betyder inte alls att det är ofarligt. Medlen testas ofta enbart av det saluförande företaget och testerna redovisas för myndigheterna. Frågan är något partisk och det gäller mycket pengar och marknadsföring för att få människor att köpa så mycket kemikalier som möjligt.

Ni som älskar trädgård - köp växter i stället och ge dem bra förutsättningar så brukar naturen klara av det mesta.

Jag önskar att det fanns många fler här såsom Åsa och Cilla M som orkar protestera mot detta vansinniga sätt att förstöra miljön. Det kan väl knappast undgått någon att Moder Jord mår illa. Skall då vi som älskar trädgård och natur inte kunna ta vår lilla del i ansvaret?

Det är jobbigt att protestera, det dyker alltid upp någon som tycker det är överdrivet men det är väl bara att använda sunda förnuftet och fråga sig själv; är det bristen på gifter och kemikalier som är problemet för vår miljö?
Tanken var inte att få predikningar om vad som är rätt eller fel och om jag ser att jag inte vill ha klöver i mattan så är det upp till mig. Jag har inga grannar på 1 km och tänker bara som min vän dutta lite här och där på de platser där jag har mycket ogräs. Så det blir inte större mängder och jag sprutar inte på tomater & perenner.

Undrar hur farligt det är då varenda lantbrukare andvänder detta dunkvis samt troligtvis varenda golfbana och dessa ligger inte ovanligt vid sjöar.
cosmic
Martin skriver:
"...och om jag ser att jag inte vill ha klöver i mattan så är det upp till mig. Jag har inga grannar på 1 km och tänker bara som min vän dutta lite här och där på de platser där jag har mycket ogräs.
Undrar hur farligt det är då varenda lantbrukare andvänder detta dunkvis samt troligtvis varenda golfbana och dessa ligger inte ovanligt vid sjöar.

Just det, de gör det, och varför tror du vår miljö håller på att paja ihop? Tänk lite. "Det är upp till mig"! Ursäkta, men hur j***a egoistisk får man vara?! Du har tonvis att lära om vanligt vett och mänsklighet.
Tragiskt.
Staranen funkade ruggit bra iaf. Snart skall här ut och sprutas igen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon